2013-12-25

Ett set chataku i svart lack.

från soundtracket till Ristorante Paradiso:

-med puttriga Ko-Ko-Ya som även gjort musik till Ikoku Meiro no Croisée




Det var rätt länge sen jag fick utlopp för min besatthet av chataku, de fat man ställer tekoppar på i Japan. Drömmer fortfarande om att vinna ett sånt där set i metall med dekoration av tall/bambu/plommon/orkidé/krysantemum men än så länge är det just bara en dröm.


Under tiden har jag gjort ett annat fint fynd; en box med svarta lackfat som jag hittade hos Rikyucha.




De var inte dyra och kom i en enkel, lätt ankommen pappkartong och jag skulle inte tro att de tagits fram särskilt ofta, iallafall kunde jag inte se några spår av användning. Fem stycken, som brukligt.



ok, den bilden sög verkligen men frihandsplåta medan det ösregnar på årets mörkaste dag=inte succé


Lite större och djupare än övriga fat jag äger. Svart ger en fin kontrast till kopparna tycker jag, särskilt blå-vita. Invigdes häromdagen med lite namnlöst asamushi ur gömmorna.







No comments: