2013-05-29

Haru-bancha från Yuuki-Cha.

i iTunes...Hoshi furu mori~Ikeda Ayako


Idag har jag ett riktigt billigt te att bjuda på, detta bancha från Yuuki-Cha kostar endast cirka fyrtio kronor(¥600) för en påse på 50g.

Min påse är förra årets skörd, men det finns till salu även i år om någon skulle vilja prova.
Vilket jag absolut rekommenderar, låt inte mina bedömningar styra. Man hittar guldkorn i de mest oväntade lägen.

Liksom samma butiks kyo-bancha är det här rustikt så det förslår; det är inga små pinnar man finner när man öppnar påsen. Men det kan jag acceptera, både pris och sort bäddar för det.






Pinnen t h i koppen var långt ifrån den största jag fann i min påse.  Doften är inte märkvärdig och påminner mest om hur grönt te brukar dofta i hår- eller hudvårdprodukter. Milt, vagt grönt, anigen träigt men ingen påfallande karaktär åt något håll.


Kan inte längre hitta några brygginstruktioner för detta, varken på påsen eller teets sida men egna iakttagelser ger vid handen att det går bra med ett ganska brett spektrum temperaturer-har fått bra resultat med allt från 80° till 95°C.  Ta till rätt rejält med blad och låt det dra en dryg minut eller så första omgången.





Smakmässigt är det rätt neutralt även om jag fått en lätt stickande syra en och annan gång när jag glömt teet lite för länge. Man kan ana en viss anstrykning av fisk och nånting...annat jag hittills inte lyckats sätta namn på hur jag än vänt och vridit på det.

Som avkoppling efter jobbet/middagen har det fungerat utmärkt.

Min enda riktiga invändning är att det möjligen är lite väl tamt, lite väl snällt...men i gengäld bör det vara en bra inkörsport för den ovane; svårt att felbrygga så kapitalt att det blir odrickbart och såpass billigt att det är okej att experimentera hej vilt.

Notera att det lämnar en kraftigt gul hinna i koppen, det kanske är på sin plats att använda vardagsbetonat, glaserat porslin när man dricker det här teet och spara mästerverken som inte pallar att diskas med diskmedel till en annan gång.




Blöta ur kannan doftar bladen otroligt fräscht, grönt, rent och lätt.

Skulle jag utropa en favorit utav detta och det tidigare omnämnda kyo-bancha:t vinner nog det sistnämnda ändå, det har lite mer studs i smaken.



Någon som kommit över något av årets shincha än?

No comments: