2013-11-16

Suikanshuku från Minamoto Kitchoan.

i högtalarna...Nonki na takurami från Soundtracket till Sora no Otoshimono



Fortsätter att utforska Minamoto Kitchoans utbud, förra helgen tog jag fram den här rätt rejäla grunkan:





Stor som ett litet ägg och skulle nog med fördel delas av flera personer. Något att bjuda på kanske m a o.
Det rör sig alltså om en hel, torkad persimon eller sharon som den väl oftast kallas här, fylld med bönpasta och beströdd med socker. Man kan som du snart ser skära den i skivor som en limpa och äta till teet.
Vass kniv anbefalles om du vill skära upp den här, frukthöljet kan vara lite segt och det ser så tråkigt ut om den trasas sönder om du vill lägga upp fint.




Ska i ärlighetens namn säga att jag först trodde den möglat rätt så friskt när jag öppnade paketet och kallsvettades några sekunder där... men det visade sig vara sockret den rullats i. Pust.

Har man provat sharon förut så vet man att det är en frukt med mild smak, mycket lite syra men en riktigt frisk karaktär, särskilt kyld. Färska är de utmärkta en riktigt varm sommardag. Torkade, som idag, hade jag inte provat förut.
I kombination med den söta, mjöliga bönpastan blir det lite fruktkaka över det hela.




Jag drack det allra sista av mitt Hosen till detta och det visade sig vara en bra kombination, det lite bittra teet fick den milda fruktsmaken och den i mitt tycke lagoma sötman här att framträda på ett bra sätt.





£5.50 per st för en sån här så det var en av de dyrare bitarna, men ett bra alternativ att köpa med hem till Sverige då hållbarheten är lång, en månad.  Här.

No comments: