2011-10-14

Yunnan FOP & Golden Yunnan FTGFOP Top Tippy från My Tea Store.

(kort titel..)

jag lyssnar på...nåt från Aria the Natural OST 'Due' som strömmar in från vardagsrummet


Svart Yunnante som dessa båda var en av de första tesorter jag lärde mig känna igen när jag som tjugonånting började dricka rena teer på allvar. Utan att ha kunskaper om teet som sådant döpte jag det i mitt huvud till 'åsnete' för att det har en benägenhet att dofta lite hästaktigt. Uppskattade det för den distinkta, tydliga och lite säregna smaken. Oftast köptes det tillsammans med Keemun, jag tyckte det var trevligt att ha några olika sorter hemma att variera med.

På senare år har det blivit glesare mellan köpen, jag har upptäckt andra teer och kanske gått upp en del i kvalitet jämfört med vad min favoritbutik på den tiden hade att erbjuda. För ett par år sedan hade jag ett Golden Yunnan från Cayote hemma jag tyckte var nästan precis som jag vill ha 'vanligt' Yunnan det egentligen inte är nåt särskilt med, men sedan har det blivit klent med köp. Och jag har märkt att det jag letar efter inte finns överallt, det är svårt att sätta fingret på ett smakminne men ofta är teerna för bra, för fruktiga, för rökiga etc etc och passar till andra tillfällen än det kravlösa vardagsdrickande jag vill ha det till.

My Tea Store jag besökte för ett litet tag sedan hade två varianter, ett jag nog är säker på är just 'för bra', och ett enklare. Jag ville ändå prova båda.




Det är en vänlighet och service att ge detaljerade brygganvisningar på ett te tycker jag, ledningen finns där för den som så önskar. Den som vill brygga efter eget huvud kan ju bara köra på.

En jämförelse mellan de torra bladen; FOP:en har lite mindre blad men känns ändå kvalitativ, med en läderaktig och ren doft. Top Tippy har stora, gyllene blad som inte känns genomtorra utan lite som torkade trattisar på nåt underligt vis. Doften är givetvis väldigt lik det andra teets, med den skillnaden att det är lite lite rökigt, och har ev en lite fruktig ton modell russin.

(Det är svårt att inte börja låta som Bengt Frithiofsson i sina mest vildsint ögonbrynsviftande ögonblick när man skall beskriva smak/doft på ett te, but so, there. Har försökt hålla det på en vettig nivå.)




Det får nog bli närbilder på bladen var för sig också-för övrigt en av de mest besvärliga fotosessioner jag haft, ljuset ändrades ideligen, jag fick mer oskarpa än skarpa bilder och det var överlag mycket svordomar och underexponeringar >_<


Yunnan FOP



Golden Yunnan FTGFOP Top Tippy


Visserligen drack jag FOP-teet imorse, men det var innan jag bestämde mig för att skriva den här posten så jag börjar med Top Tippy. Överfölls av längtan efter mandelkrokar så jag sprang ner på bageriet på hörnet och köpte en innan jag gav mig i kast med att brygga.

Efterforskningar ger vid handen att My Tea Store förmodligen får detta levererat från Te-Centralen i Östersund, bra för då kan man dels sniffa och titta på åtminstone ett urval av deras te i butik. Länk här.
Tippy var ingen överdrift-det formligen bolmar små guldgula knopphår ur påsen när jag häller tillbaka det dyrare teet i påsen efter fotograferingen.

Jag brygger en kopp med 95° vatten i ca 3-4 min, med en för min smak tillhöftad mängd blad.


teet får snabbt kraftig färg och är lite grumligt, förmodligen p g a alla småhår


Smakar utan mjölk-det har dessutom en alldeles fantastisk ren, aromatisk och 'hög' doft som lovar mycket gott måste jag säga-och jag blir inte besviken, verkligen inte. Otroligt djup och komplex smak, sträv och aktiv men utan beska och dessutom med något jag inte tidigare känt i ett Yunnante-eller något annat te heller för den delen när jag tänker efter. Smakarkivet i bakhuvudet säger "svamp" men det är det naturligtvis inte, jag kan helt enkelt inte sätta namn på det annat än 'jävligt gott' pardon my French. Det första jag hann tänka när jag drack var 'oh wow', sedan exploderar det av smaker; nånting påminner om träkol, kaffe, nånting annat kärvt/rostat. Det kvillrar och har sig på tungan, på ett lite annat sätt mot hur jag brukar uppleva oolonger, och blir till en lite fint sandpapprig lång eftersmak. Ok, nu ska jag sluta kanalisera Bengan...

Jag skulle utan vidare betala hundra kronor till* per hekto för detta te. Puss!


✳ ✳ ✳ ✳ ✳

Resten av koppen dricks med andakt och en skvätt mjölk.

Efter middagen tar jag fram FOP-varianten-och jag kanske ska poängtera att detta inte är en jämförande post, jag är inte ute efter att kunna säga att det ena teet är 'bättre' än det andra-och brygger på ungefär samma sätt. Lagom med blad, 95-gradigt vatten och närmare 4 än 3 min.
Tesmaken i det här fallet är ren och enkel. Inte lika komplex men utan konstiga bismaker eller utsvävningar. Utan mjölk kan en flyktig citruston förnimmas i eftersmaken, men är inget man kanske ska leta efter. Det smakar hederligt och ärligt, som jag förväntar mig att det skall smaka, och jag gillar det. Kan absolut bli en stapelvara i mitt skåp.




Ett prisvärt** vardagste som jag hoppas få tillbringa många murkna höstmorgnar med.

*=179 kr/hg var vad jag gav

**=69 kr/hg

1 comment:

Tehem - tebutik på nätet. said...

Tehem tebutik är allting inom de ekologiska kinesiska teer som ännu inte har presenterats i Sverige. Vi är ett gäng te älskande vänner som grundade Tehem.se med visionen om en bättre te värld. Vår mission är att förmedla smak av de bästa kinesiska teer.