2012-03-08

Korean FOP Green från Nothing But Tea.

jag lyssnar på...Matome wo yomanai mama ni shite~Kukikodan*

Plötsligt går det att hitta koreanska teer lite varstans bara man kikar efter dem tycks det mig.

Ingen som helst aning om plockning eller regional härkomst för detta te, på NbTs sida ges nästan ingen information alls. Ville bara prova eftersom jag ändå vurmar för koreanskt.

När jag öppnar min lilla provpåse möts jag av ett te med förvånansvärt mycket silvriga knoppar-tror inte jag stött på det förut-och en doft som inte är så mycket brödig som jag blivit van vid utan mer åt frukthållet.




Jag brygger en matsked blad i den gröna kyusun så det blir en dryg dl te, en knapp minut på 80 grader vilket jag misstänker var för hög temp, det blev lite skarpt men jag tyckte ändå förutsättningarna för en god kopp fanns där, mer mitt fel än teets m a o. 70° kanske ger bättre resultat.

Brygger två gånger till, ganska korta tider och smaken är ren, doften lite nötig.




För att vara koreanskt är det här ett förhållandevis billigt te men jag tycker ändå det känns rätt prisvärt och jag tror absolut det går att få ut bra smak om man prickar in bryggningen, det har en trevlig eftersmak och doften som just nu stiger ur min tredje kopp är inte alls dum den heller. Kan mycket väl tänka mig att dricka det här på regelbunden basis.

Totalt blev det 5-6 vändor, jag provsmakade bladen och de skulle kanske gå att äta. Testar ikväll.

Jag köpte som sagt en provpåse à 10g, ett hekto går på £9.10. Trevligt nog tog man inget för frakten trots att jag beställde åtta prov vid det tillfället. Kika på teet här.







Skulle jag våga mig på en gissning så skulle jag säga att detta är ett industriellt framställt te men möjligen av andra plockningen-saejak. De små fina bladen och renheten i smaken pekar ditåt, men jag lägger in en kraftig brasklapp ändå för egentligen har jag ju ingen aning. ^^



*=skulle kanske lyssna på koreansk musik medan jag dricker landets teer?  dags att rota fram Loveholic-plattorna kanske... ;)

No comments: