2012-03-16

Panyang Golden Tips från Harney & Sons.

jag lyssnar på...koigokoro från Usagi Drop OST

Hittade en påse från i somras i skåpet häromdagen, tänkte att den fick stå för morgonteet en grå och dammig dag som denna.

Det rör sig om ett kinesiskt svart te och det var inhandlat av nyfikenhet mest, i så små mängder och till de priser provpåsar brukar hålla så är det ju ok att plocka på sig lite allt möjligt.

Harney & Sons påsar brukar räcka till tre koppar eller däromkring.

Bladen här nedan doftade starkt av frukt-druvor-russin med ett stänk av choklad.





Det framgår inte så tydligt av bilden kanske men den lilla brickan jag hällde ut teet på täcktes ganska snabbt av de mikroskopiska gyllene håren från knopparna, så mycket att jag sedan kunde samla in dem och lägga i koppen.

Sådana hår grumlar ner ett te rätt ordentligt också, därav den lite avslagna kulören på bilden.




HTs hemsida angav 95° i 4-5 min som bryggparametrar och efter att ha testat med halva tiden och sedan beslutat mig för att löpa linan ut s a s vill jag nog säga att det var bra råd.

Färdigbryggt doftade det här mest välling initialt, efter en stund utvecklades doften, jag kunde känna choklad, något svagt brödigt-jästigt och kanske t o m lakrits. En söt, lite varm doft i vilket fall som helst. Smaken följer med och förutom att den inte har några som helst vassa kanter finns där en förtjusande, milt söt eftersmak som drar lite åt karamelliserat socker.
Det är för den delen inte mesigt eller tamt, här finns ett definitivt tungkviller och mer bestämda smaktoner i bakgrunden. Tillräckligt komplext för att vara self-drinking i mitt tycke.

Jag ångrar absolut inte att jag bryggde det här till frukosten idag, men tror egentligen det passar bättre att dricka ensamt en eftermiddag, kanske med en bok. I synnerhet som minsta förpackningen efter provstorleken kostar $50 för 2 oz/60g. Inte det billigaste teet direkt...

Trevlig fredag!



No comments: