2013-07-30

Imperial Yunnan från Nothing But Tea.

Kukikodans 28nichi no oodori i högtalarna~


Jag ska kanske börja med att säga att detta inte är en regelrätt recension utan en hastig post för att tipsa om ett faktiskt rätt så klämmigt litet te.

Det blev lite bråttom ety jag insåg att jag bara hade 10-15g kvar.

Köpt i våras när allt enklare svart te-sånt jag gärna gör stora lätt överbryggda koppar med mycket mjölk på- plötsligt tog slut.





Rejäla, robusta blad, lite tvinnande. Doftar som teer av den här typen brukar göra d v s mer eller mindre häst eller närliggande aromfamilj*.

Har gjort som jag brukar för det mesta när jag vill ha en stor kopp opretentiöst te snabbt, bara hällt vatten över en höftad mängd blad-men rekommenderar ev hågade att ligga lite lågt med dosering och bryggtid för det här är drygt te. Kör man i en liten kanna och är lite snitsig med tiderna får man utan vidare ut tre omgångar, kanske fler.





Smaken är ganska väl kalibrerad och jag har lite svårt att finna ord som har någon slags relevans för en bredare läsekrets...i mitt huvud är smaken matt(till skillnad från blank), och brunt utan inslag av rött. Som strävt grovt färgat papper man fick att klippa figurer av på lekis. Ok jag ska sluta nu.




I alla händelser komplexare än man kanske förväntar sig för dryga sex pund hektot. Som bonus är det tåligt; man kan glatt glömma det utan att det smakar toarent i fler minuter än jag vågar erkänna.

Kika här.




*=sidonot: har flera gånger stått och diskat med den använda teklämman hängande på en skåpknopp i ansiktshöjd och funnit mig stå tänkandes på de ridläger jag var på i tio-elvaårsåldern. De blöta bladen doftar hö/häst/gödselaktigt men samtidigt rent, enkelt och fräscht.  

No comments: