2012-02-23

Kim Shin Ho:s balhyocha från Dao Tea.

dagens låt är...Konomichi~Itou Masumi från Harmonies of Heaven

Mitt första balhyocha!

Vet du inte vad balhyocha är så känn dig inte nedslagen, det visste inte jag heller för några veckor sedan. :)
Det hände sig härförleden som så att jag fick anledning att fördjupa mig i koreanskt te på allvar vilket medförde anskaffandet av en hel hög teer och en ännu större hög med läsning.

Den korta versionen: balhyocha är ett koreanskt te vars tillverkningsförfarande är ganska unikt för Korea men av olika anledningar är lite vanskligt att "artbestämma".  Man kan kalla det koreanskt gult te för att det inte skall förväxlas med det kinesiska och säga att det är delvis oxiderat.

En lite längre förklaring kan fås här, här och här. Hoppas det hjälper.


Dao Tea är en kanadensisk webbutik som drivs av en Pedro Villalón och ger ganska detaljerad information om sina teer, både på påsen och på sin sajt vilket alltid är ett plus, de presenterar de teodlare de köper ifrån med namn, bild och en kort bio(och plötsligt har jag visionen av en värld där temästarna är idoler som sport- eller kulturdito, teerna är 'släpp' och rapporteras ivrigt av medierna inför varje ny säsong....tänk "årets shincha från Lisa B!" och så en massa läckra bilder på det, intervjuer och framträdanden i teves morgonsoffor... ).

Ok, slut på utvikningen, man kan ju drömma iallafall.

Hur som helst, detta te är framställt av en av de två koreanska temästare butiken köper ifrån, Kim Shin Ho.


för någon med såpass välutvecklad spindelfobi som jag känns bladen lite creepy i närbild, men låt för all del inte det störa...


En påse med 45g te kostar $24.99, cirka 175 kr. Frakten är s k flat rate, $19 oavsett vikt, lite i dyraste laget tycker jag. Koreanskt te av någon som helst kvalitet är dessutom banne mig inte billigt men kommer man över en sort av god kvalitet är det väl använda pengar.

Sånt här te tycks vara väldigt flexibelt vad gäller bryggningen, jag har sett rätt många olika rekommendationer vad gäller temp/blad/tid. På stickern på just den här påsen anges 80° och en bryggtid på 1 min 15s första omgången, men enligt In the Mood for Tea som också säljer balhyocha så går det t o m bra med kokande vatten.
Min erfarenhet är i vilket fall som helst att det är väldigt, väldigt svårt att överbrygga varför jag har en skål med ca 2g blad(med viss reservation eftersom jag bara eyeball:ade det hela och det är klurigt att uppskatta något som ser ut och beter sig som trasselsudd) i just åttiogradigt vatten här bredvid medan jag skriver. Har även testat med 95° i liten kanna och fått ut fler bryggningar än jag kunnat hålla reda på så det är bara att experimentera!




Sticker jag näsan i påsen kan jag känna något chokladaktigt, aromatiskt med viss trä-ton. 

När jag börjar dricka efter att teet nått vettig dricktemperatur och är aningen mörkare än på bilden ovan kan jag känna frukt och en mjuk, lite tung munkänsla samt ett stillsamt tungkviller, olikt det jag kan få av t ex taiwanesiskt oolong men det håller i länge liksom den söta, lite brända/karameliserade eftersmaken. När teet stått och nästan svalnat är det galet sött, jag trodde inte det gick att få ut sån smak ur en liten näve teblad!

Det finns dock något lite dävet längst in, huvudsakligen i det bryggda teets doft som jag inte är riktigt överens med, funderade länge på hur jag skulle beskriva det men ibland när man har en halvfull förpackning fil eller yoghurt så kan det runt öppningen-särskilt om det är av den sort som viks ihop och stängs alternativt försluts med skruvlock-vara rester som torkar lite och nästan blir till ost...yeah, that. Något som ostat till fast det inte skulle.  Fermentering?

Överlag är det här väldigt intressant och roligt med många egenskaper man sällan hittar i ett och samma te och de positiva sakerna överväger min lilla tveksamhet. Ser fram emot att få dricka det dels på balkongen framåt april när det blivit lite varmt, dels mitt i sommaren när det smällt till ordentligt och är sådär olidligt(läs: över 25°C) hett, då tror jag det kommer passa utmärkt.

Har utöver detta kommit över ytterligare tre hwang cha som det också kallas, två från In the Mood for Tea samt ett från en fransk webbutik så håll utkik efter smaktest och jämförelser. :)

No comments: