2012-02-16

The Korean Way of Tea.

i min iTunes....War For Peace (Theme of Bellato)~Lia från THE FORCE OF LOVE ~Lia sings for RF online~

nej, bilden har inget med te att göra men en random krukväxt har väl aldrig dödat någon och tja, den var ju fin så..?


Idag blir det bokrecension.

Jag läser inte så ofta teböcker, på svenska finns så få, och i det övriga utbudet är så mycket inriktat
på afternoon tea och därmed kanske mer åt recepthållet att det inte känns lockande för mig. Läser hellre om själva teet än hur man gör gurksnittar och mjuka kakor.

Inte för att jag hatar afternoon tea, tvärtom, men jag föredrar om någon annan lagar!

Taizémunken broder Anthony och Hong Kyeong-Hee är författarna till en liten(ca 120 sidor) introduktion till te i Korea, tänkt som en väg in i detta rike.

Språket är avslappnat, enkelt och opretentiöst men med en värme och kärlek till ämnet. Ville de locka nya adepter till det koreanska teet så lär de lyckas. För mig räckte det med fotona jag såg några uppslag in så ville jag boka nästa plan till Seoul...

Innehållet går från teplockning och -odling till beredning och man har även inkluderat en del kortare historia och några sidor te-poesi från 1300-talet och framåt. Det är absolut ingen torr bok och man fastnar inte i någon enskild aspekt för länge men jag kände ändå att bilderna var den stora behållningen, många av dem förmedlar samma känsla som jag kan få av att dricka det te boken beskriver; lugn och stilla förnöjsamhet. Och vem behöver inte sånt i dagens samhälle?


Bokförlaget Seoul Selection säljer boken för KRW10800 vilket är cirka 70 kronor, billigaste fraktalternativet går på en åttiolapp till. Jag köpte dock mitt exemplar från Nothing But Tea då jag var lite angelägen om att få boken snabbt och hoppades att leveransen skulle gå fortfare från England. Just nu på rea för £7.50 plus frakt, sammanlagt ca £14, så priset är m a o rätt likvärdigt.

Broder Anthony har även en samling sidor om koreanskt te under sin hemsida; massor med länkar och information, ännu har jag inte läst mycket men det jag har kikat på har varit väl värt det.


No comments: