2012-10-30

Honest Everyday Nepali Tea STGFOP1 från High Teas.

idag smyger vi igång morgonen med Yamazarus Perseus...*



Nesligt nog upptäckte jag först nu när jag druckit det här teet i en månad eller två att det inte längre finns kvar i High Teas butik, men vill ändå tipsa för det är snuskigt billigt men ändå prisvärt.
Vill man få en liten aning om vad teerna från Nepal kan erbjuda utan att knäcka banken, eller bara ett extra gott vardagste så gör detta definitivt jobbet i mitt tycke.

High Teas har även vid flera tillfällen tagit in slutsålda teer på nytt så det kanske bara är slut för säsongen.



Med det här namnet har jag naturligtvis ingen som helst aning om vilken tegård bladen kommer ifrån, det kanske t o m rör sig om en blandning, men noterar att om man söker efter teet så uppträder en ledtråd i URL:en-Gorka(eller möjligen Gurkha? det är ju en åtminstone halvkänd plantage) Tea Estate.

Tebladen ser varken bättre eller sämre ut än annat i klassen: en och annan silvrig tipp kan skymtas men annars är det mest ganska små, mörka och jämna blad.




Doften är enkel, ren och lite kärv.


Smaken är mjuk, rätt mild egentligen men har en viss syra som hindrar den från att bli alltför tam.
Den kryddiga karaktären finns där om än i mindre mängd än i de lite dyrare teer från regionen jag prövat. Samt den trevliga strävheten/inte-riktigt-tungkviller som är påtaglig även om man brygger lite svagare. Aromrikt, jag begriper egentligen inte riktigt varför det säljs såpass billigt.





Har taggat detta med 'fulte', inte för att det är på något vis dåligt men priset kan bedra: £2.50 är verkligen knallbilligt och om det dyker upp igen i butikens sortiment är det värt att norpa åt sig en påse eller två.

Vilket jag lär göra. Fyndvarning!




Som alltid rätt ospännande(och idag även rätt taskigt exponerad) bild på de förbrukade bladen, men vill påpeka att de-för ovanlighets skull-faktiskt doftar ungefär som drycken de bidragit till och inte som så ofta med billigare svarta teer som cigarrettaska. Bonus!



Tills High Teas får in en ny laddning kan man kika på alternativ hos t ex Grey's Teas, deras Sakura eller Maloom är båda helt okej och bellar en fem-sex-sju pund för 125g.



en så grå och blöt morgon som denna är det bara att ösa på med finporslin och färgglad citronbricka







Har ytterligare en liten bunt nepalesiska teer på tur att testa och berätta om, bl a ett par från svenska webshopen Te-Centralen jag hoppas mycket på. På återseende!









*=eller ja, smyger och smyger, det är ingen soft liten visa utan rätt peppframkallande faktiskt

No comments: