2012-07-26

88 Nights shincha från Hakoniwado.

jag lyssnar på...ledmotivet till snutserien Strawberry Night

Först av allt vill jag be om ursäkt för att jag skriver om ett te som inte finns i butik längre, men jag gillade det såpass att jag kommer ha det på min lista inför nästa år.



Det doftar en aning frukt i påsen samtidigt som det påminner om nötter(cashew?) och det där matiga, kokt kött-aktiga(eller så är det bara jag som har hallisar efter över tio år utan kött...)som jag hittills bara känt från Long Jing och dess kusin Bao Hong, men det kanske är vanligt bland bra sencha också?




Härligt mjuk och följsam munkänsla och det nötiga, matiga följer med. Trevligt bett, en välbalanserad bitterhet i bakgrunden. Brygger man det lite mildare är det fortfarande smakrikt och känns komplett på något vis.

Sjukt gott helt enkelt.




det är något nästan blå-grönt över färgen på denna första bryggning



Bilderna kan ev kännas lite mörka idag, det är faktiskt rätt sent här-över middagstid men jag hade en något mindre fantastisk teupplevelse på lokal tidigare som jag kände att jag måste komma över-och vad bättre än att plocka fram något riktigt, riktigt bra?

Jag har använt mig av 3-3,5g te till 100-120ml vatten vid 70° när jag provat det här teet med en första bryggning på ca 40s, sedan har jag känt mig fram.

Eftersmaken är varken såvärst bitter eller söt utan istället är en fräsch och lite skarp känsla det dominerande intrycket, det känns liksom...bara bra. :) Tungkviller!
Samt något litet, lätt kylande efter en stund.

Och nu är påsen snart slut och det blir många månaders väntan på nästa års skörd...





No comments: