2012-07-09

Shoryu Kyusu från Everyone's Tea.

snöat in på Café Americaine idag-just nu Stories and flames(22 p.m. mix)


I samma veva som jag skaffade mig shincha kände jag att det vore kul med en riktigt riktig kanna att brygga det i nu när jag skulle få finbesök och allt. Och den här hade jag redan slemmat över ett tag.












Visade sig vara ett bra köp.

Och så otroligt lätt, som vore den gjord av balsaträ.

180ml rymmer den och funkar således bra för att brygga upp till 150 av dessa. Oftast har jag kört 90-120.


Hugade kan titta här

Det var f ö ytterligare en intressant sak med det här; att kannan så tydligt gör saker med smaken på teet. Innan den var inkörd kändes allting alltför skarpt, 'toppnoterna' blev liksom överstyrda och teet blev nästan aggressivt.  Tror dock den har börjat lugna ner sig lite nu, att lämna färdigbryggda blad i den över natten ett antal gånger lärde den nog veta hut.

Nu är vi kompisar.

 Innan detta var jag ganska osäker på det där med bryggkärl och koppars inverkan, jag menar alltså att jag inte visste om det var något jag ens skulle uppfatta alls men nu plötsligt verkar allting göra olika saker med teerna. Blir snart jobbigt att hålla isär. :O







No comments: