2012-07-14

Ett trevligt impulsköp.

Hade för länge sen en period när jag lyssnade massor på gammal OutRun-musik, detta är en av låtarna jag fortfarande lyssnar på-Passing Breeze(lounge suite). Fantastiskt att den fortfarande ligger uppe förresten.





Häromdagen lyckades jag äntligen gå förbi Utopia på Odengatan en dag när de hade öppet, och dessutom rea på allt i butiken* och det tog inte många ögonblick innan jag fick syn på de här fyra:





De stod travade i varandra och såg fina ut på håll, men när jag började plocka med dem och såg att det var fyra olika motiv, inte likadana koppar så var det förstås kört.


Ros?



Magnolia? Men vad är då det där som ser ut som granatäpplen..? :O



Krysantemum kanske?



Ingen aning...




Tror jag avslöjat mina ruttna kunskaper i kinesisk botanik nu. :P  Ev mer insatta kan ju komma med förslag...

Undersidan ser ut såhär-jag kan förstås inte läsa en rad men tar tacksamt emot info från de som kan.






Samma sak gäller för det som står på motstående sida som blommotiven-och är detsamma på alla kopparna.






När jag skulle till att betala frågade jag kvinnan i kassan medan hon slog in kopparna i silkespapper ifall hon visste något om dem(butiken säljer  både gammalt och nytt så ifall det fanns någon historia bakom vore det ju skoj) och fick till svar att de kanske kom från nåt gammalt lager som nån hittat och isåfall kanske var tillverkade på sjuttiotalet. Hon visste inte säkert för det var inte hon som åkte till Kina för att köpa in och leta grejer.

Men eftersom det är hörsägen i två led så lägger jag in en brasklapp.


För mig ser de iallafall handmålade ut, men jag är ingen kännare.

En kopp kostade 48 kr och det fanns åtminstone ett set till vad jag kunde se. och så 15% rabatt på det.

2 comments:

Anonymous said...

Har de mycket porslin? Kollade på hemsidan men där fanns (just då) bara en servis.

sparris said...

Det står liksom koppar strödda här och där i hela butiken, jag har även köpt pyttesmå vida gong fu-koppar på 30ml eller så. Nog kan man fynda alltid.