2012-07-07

Yame houjicha 'Mare' från Hakoniwado.

konstig dag kräver konstig musik så idag är det Ozric Tentacles för hela slanten



Hittills i mitt liv har jag bara provat ett enda houjicha; det var en påse på rea från JFKs hylla med grejer där datumet gått ut så den kostade inte många kronor och var typiskt snabbköpste...men för några tior fick man två hekto som funkade utmärkt till mat i mitt tycke och dessutom värmde bra.
Sånt här te får den egenskapen då rostningen utvecklar ämnet pyrazin som ökar blodcirkulationen.

Ibland har det känts som jag har varmvatten rinnande över fötter och händer.


Idag och igår har jag lattjat med en av provpåsarna från Hakoniwado; via TeaChat kan man för endast portokostnad få prova en hel massa teer med olika teman; den här omgången-som var den första jag hoppade på-var alla teer från just denna butik.

Är man det minsta intresserad av te är det ett fantastiskt erbjudande tycker jag, begriper inte att jag inte började tidigare.  =_=







Torra doftar bladen något obestämbart, i kannan just innan jag hällt dit vatten något annat lika obestämbart...någon sorts mat jag verkligen borde veta vad den heter men icke.

På teets sida finns bryggförslag; dem har jag använt mig av som utgångspunkt och tycker de funkar ganska bra. Nittio grader värmde jag vattnet till.

Första gången jag bryggde smög det sig dofter ut i hela huset(läs: 60kvm femtiotalskvart), jag smakar och sniffar och varje gång känner jag något annat, det luktar frukt, det luktar fisk, mat, godis, kola...satan. Famlar efter namn på allt men nej, det bara blixtrar förbi och är borta, men det är inga blyga förnimmelser utan kan uppfattas tydligt...syltad frukt.
Själva smaken är betydligt mer balanserad och välkomponerad än min reapåse; man slipper känslan av att dricka en böckling.

Även om jag nu inte störs jättemycket av fiskighet.

Här finns en helt egen karaktär...det pågår en massa saker hela tiden och alla dessa dofter, blir helt yr...

Munkänsla som mjuk mocka, helt utan taggar men har textur och nånting på tungan påminner om alla dessa balhyocha...

Dessutom den värmande känslan i händer och fötter-pyrazinet. Perfekt en halvvarm julidag med hot om regn....inte. *kokt*








Det går även utmärkt bra att glömma teet i kannan en fem-tio minuter kan jag rapportera. Koncentrationsförmåga som en fruktfluga här borta idag. :P









Två saker jag kommit fram till på sista tiden:

1. Jag är inte så förtjust i sött te(alltså som är sött i sig självt) annat än i undantagsfall(balhyocha och nån enstaka gång Oriental Beauty*).

2. Jag föredrar andra smakprofiler framför 'fruktig'.**

Det här teet är ingetdera, utan bara ett schysst te som inte skriker åt en, utan är en mer stillsam närvaro. Som någon man är så bekant med att man inte behöver så många ord. Även om det blev en hel drös för att försöka ringa in intrycken...att jag ens fick jobba med sensorik när det begav sig är en gåta, skulle knappt kunna beskriva en banan smakmässigt.


Billigaste frakten för en påse på ett hekto går på cirka 35 kr, dyraste(och snabbaste) på omkring 140.
Butiken tar PayPal, bra där.



*=OB är f ö fullständigt värdelöst att dricka på lokal, ingen brygger det starkt nog och in i köket på Grand Hotel blir jag nog inte insläppt :P
**=gäller både smak och doft




2 comments:

Anne said...

Det har provade jag inte hos dig va? Later intressant.

sparris said...

Nej, det var inte köpt då. Trevligt, vardagligt te, du borde kunna hitta i asienkäk-affärer.