2012-08-16

2011 Long Jing från Five Star Tea.

wa.su.re.na.i.ka.ra~Gackt förgyller hemmet just nu ;)






Idag tänkte jag dricka lite gammalt te.

Nä men, allvarligt. Visst är det fjolårets skörd detta, och man kan ju fråga sig varför jag köper det när nytt finns att tillgå?
Två anledningar till det; dels kostar inte en påse med 10g så mycket att det gör något om det visar sig alldeles hopplöst, och dels ville jag testa fler än en variant från butiken Five Star Tea eftersom det är första beställningen jag gjort från dem.

Som del av det pågående 'testa alla LJ jag kommer över'-projektet.

Det visar sig iallafall att även om detta är bättre begagnat så är det inte helt oävet. Enligt påsen är det plockat före Guyu d v s den 20 april.






Bladen doftar gott om än lite torrare/strävare än vad jag förväntar mig. Lagda i min för dagen provkörda och alldeles fantastiskt knasiga nya gaiwan med vilt stirrande fiskar på kan jag känna det där lite nötiga-buljongiga som är så välbekant, men inte lika kraftigt som annars.


Som för det allra mesta, 2.5g blad gavs en lång minut i åttiogradigt vatten.




Såg ut som ovan efter ca en minut. En av knasfiskarna skymtar nere t v. ^^



från en tidigare session, detta kan ha varit omgång sex eller så, därav färgen~



Det puttrar på så, 3-4-5 bryggningar åtminstone.

Trots att jag kan känna något som skvallrar om att åldrandet har satt in här så tycker jag ändå att det här är gott te. Det finns fortfarande en fräschör och det där friska lilla bettet jag tycker så mycket om, samt det jag associerar med kyckling. Det surrar stillsamt på tungan, munkänslan är nånting mellan sockervadd och bomull om det ger någon ledtråd.

Doften är fin också, om än inte jättestark.

Vet inte om det beror på att teet förvarats bra eller om det helt enkelt var av god kvalitet när det plockades men det är fortfarande helt okej, för priset jag betalade kan man dricka det närapå varje dag utan att det blir tråkigt. Det har bara mildrats lite i smak och doft.







Jag betalade $2.49 för dessa tio gram, kika här. Kanske något att slänga med på skoj om man ändå ska beställa?



p.s. En till yunomi med Natsume Yuujinchou-motiv tillagd på sidan för animekoppar!

No comments: