2012-08-29

Nepalese Sakura från Grey's Teas.

piggar upp morgonen med Bishou no Kuuki ~Fuwari to~ från Hanasaku Iroha OST




Oklart hur jag hittade till Grey's Teas, det kan ha varit när jag jagade afrikanska teer för sisådär ett år sedan men jag har i alla händelser inte köpt något från dem förrän nu. Bland de tre nepalesiska teer jag valde fanns detta med det något intetsägande namnet Sakura*. Såvärst mycket annan information fanns inte att få hos butiken men låt inte det avskräcka, jag blev väldigt nöjd med det här, går att dricka både med och utan mjölk beroende på preferens och funkar lika bra alla tider på dygnet.

Brygg en gång eller flera och justera bladmängden bara.






Doften har det där bröd-kryddiga som såna här teer brukar ha, men är liksom aningen torr och sträv, det liksom drar lite i näsan när man andas in och det är en väldigt trevlig förnimmelse tycker jag.
Skogigt och fräscht.






Smaken är i samma stil, viss krydda och den sortens aromatiska beska jag tycker så mycket om. Även om det är ett vardagste i allra högsta grad, gissar på second flush och det är ju inte våldsamt mycket knopp eller andra extravaganser. Men jag har absolut inget emot att bli serverad det här, det står huvudet högre än månget annat te i samma prisklass.


Man får verkligen mycket för pengarna om man köper det här teet. 125g går för dryga fem pund och frakten fick jag ge cirka £7 för, men då ingick de andra två teerna också, lika stora påsar.




som så ofta rätt ospännande med blöta blad....





Återkommer om de två andra teerna jag testat, Kathmandu och Maloom.









*=och eftersom sakura per se inte har något med Nepal att göra undrar jag om man nog inte gjort någon miss någonstans; det finns nämligen te som saluförs som kommande från en tegård vid namn Sakhira...

No comments: