2012-08-11

2012 shincha 'Botan' från Hakoniwado.

brassar Kotokos 'Goodbye day' för fullt i vardagsrummet*




I OTTI-paketet från Hakoniwado fanns inte bara ett utan två fukamushi, det här är det andra jag ger mig på. Har inte haft någon plan utan bara plockat påsarna lite som jag känt för det.

Bladen är som så ofta rätt söndriga och det är mest smul i påsen. 






De är dock vackert djupgröna och har en fräsch, ren doft som viskar om umami. Mer kokt kyckling än brutna tomatstjälkar.
Har förfarit med detta som med butikens andra fuka och i princip följt de brygganvisningar som fanns. Fungerar bra i mitt tycke.

I förstone kändes det här teet mindre intressant än det 88 Nights jag testat, och för den som vill ha komplexa smakexplosioner i regnbågens alla färger kanske det teet är förstaval. Men det beror ju på humör? Där 88:an är en balklänning som förför med blixtrande färg är Botan(pion) en pärlgrå kashmirtröja, kanske oansenlig vid första påseendet men vinner den som uppskattar stil och kvalitet och en djupare bekantskap belönas rikligen.

/slut på dåliga liknelser






Iallafall är smaken ren och klar även om teet är lite grumligt att titta på. En viss nötighet och någonting törstsläckande och fräscht dominerar. Samt en insistent eftersmak. Det nästan surrar i tungan emellanåt.

En trevlig bekantskap, på det hela taget.

Butiken vill ha ¥1650 - knappa 150 kr i dagsläget - för ett hekto. Här.







*=det var liksom meningen att jag skulle uppehålla mig där och göra annat men ja, eh...

No comments: