2011-07-31

2011 Bi Luo Chun från ChinesePottery.

jag lyssnar på...Piao Xue*~Han Xue

Det här är ett försök att gilla kinesiska gröna, mina första ansatser gav inte så mycket tycker jag, det var inte förrän jag gav mig på de japanska som det lossnade mellan mig och de gröna teerna.

Bi Luo Chun från Chinese Pottery hittade jag när jag kikade på kannor från samma butik för några veckor sen. Tyckte det såg lockande ut så jag slog till på en påse(50 g). Det finns två kvaliteter, denna för $18 och en 'extra refined' för $24.




Helst hade jag velat brygga i ett högt smalt glas så jag hade fått se bladen dansa i vattnet, men något sådant gåves icke, det närmaste jag kom var mitt stora Duralexglas jag dricker varmt citronvatten ur på morgnarna, men det är ju både rätt tjockt och dessutom fasetterat(ett sånt det ofta serveras latte i på lokal) så det blir svårt att se speciellt mycket alls.

Såg mig om efter alternativ som dessutom kanske var lämpliga och beslöt mig för min lilla kyusu med oglaserad insida, och smög igång med 70° i en minut. Släppte bladen ner i vattnet istället för att hälla det över dem.

såg inte den svaga yin/yang-skuggeffekten i koppen förrän efter jag lagt in den =)

De torra bladen doftar f ö fortfarande ketchupartat även om jag kanske är mer välvilligt inställd då jag inbillar mig att det här teet håller god kvalitet, men tycker ändå att det är en mer raffinerad variant, inte så pang-på.

Första bryggningen blev mild och fin, kanske lite väl mild för min smak men jag tänkte att det nog var bättre att gå från svagt till starkt än tvärtom. Smaken är rätt nötaktig, aromatisk och helt utan bitterhet. Efter en liten stund blir jag varse en stilla eftersmak, mitt emellan tungkviller och hui gan. *gilla*

Brygger en gång till, samma tid/temp. Nu blev det en aning bittert, tycker annan smak saknas. Är det kanske så att kannan dämpar? Eftersmaken är dock starkare, med lätt kolsyreeffekt på tungspetsen.

#3, 30 s. Mycket svag. En svagt, svagt jordig ton? Nånting pågår i svalget, bakom gomtaket.

#4 1 min. Också den blev svag. Måste definitivt pröva ett annat bryggkärl nästa gång. Och kanske mer blad.

Körde en sista omgång för att se om det gick att pressa nåt mer ur bladen. Två minuter på 75° gav visserligen lite smak, men är tveksam till om den var så festlig.



Återkommer när jag testat en bryggning till.

Här kan man läsa lite mer om just det här teet.




*=en kinesisk cover på Nakashima Mikas Yuki no Hana btw

No comments: