2011-07-25

En chataku med fågel på.

jag lyssnar på...Tori no Uta* från Air - Ornithopter -Air Original Compilation Album-

Dammsugningen av eBay fortsätter...

Vann en auktion för en styck chataku/tefat i koppar häromveckan som trots omvägar om England ändå kom fram ganska snabbt tycker jag.




Enligt säljaren är fatet från Meiji-perioden(1868-1912), troligast någon gång mellan 1880 och 1900. Om sanningshalten i detta kan jag inte uttala mig alls, men designen tilltalade mig och uppfyller grunkorna dessutom kriterierna a) terelaterat och b) japanskt så är jag ju såld.

Och en sån här har jag ju faktiskt användning för. Dubbelt bra!



Märkningen säger mig tyvärr ingenting. Någon?

Jag har sökt på eBay ganska länge efter såna här, oftast säljs de i set om fem som mycket andra japanska husgeråd, ofta kostar de uppåt 60-70 dollar, ibland kan man hitta billigare. Porslin, tenn och koppar är vanliga material.
Säljaren kingyo42 har ett och annat trevligt, en del teskålar med och utan lock bland annat.




*=f ö en duktigt långsökt referens till dagens ämne ^^

No comments: