2011-07-28

Tie Guan Yin King från Funalliance.

jag lyssnar på...Watashi no jikan från Sketchbook ~full color's~OST*

Såna här varma dagar är det ibland lite svårt att välja te, tycker jag, vissa får en att svettas och det bär mig lite emot att dricka varma drycker när jag redan är tokvarm.

Men! Det dricks ohemula mängder te i Indien, och funkar det för folk där så funkar det väl för mig!

På det villkoret att det inte var nåt jag behöver koncentrera mig över hövan över, och lite TGY är nog just the ticket idag. :)

Jag håller faktiskt fortfarande och jobbar på vilka sorters oolong jag egentligen föredrar, detta köptes för rätt länge sedan, mycket för att det var en välkänd sort, lättbryggt för en klantbryggande nybörjare som jag plus jag läst att det skulle vara hyfsad kvalitet till sitt pris.

bladen ser aningens torra ut, tycker jag

Tro det eller ej, detta finns fortfarande till salu hos Funalliance! :D

Med tillnamnet King/Wang avses bästa kvaliteten av Jade eller höst-TGY, allt enligt wikipedia.

Nog om detta. Jag sköljde lite snabbt och bryggde sen i en 20-25 s. Vattnet strax under 90° och blad så det täckte bottnen på min gaiwan med råge.
Teet blev ljusgult med lätt grön anstrykning. Inga vansinniga komplexiteter i smaken, kanske svagt fränt...men kort tungkviller och lovande eftersmak.



Sniffade de blöta bladen mellan bryggning 1 & 2 och de luktar gott! Inte blomsteräng kanske men som om man vill äta dem. Letar efter något beskrivande ord men det enda jag får fram är savoury. Matigt!

Bryggning 2 kortar jag ner med hälften och det blev kanske aningen tunt.

Vad praktiskt det hade varit om man nördat ner sig i en enda sorts te, bara druckit Darjeeling eller gyokuro eller what have you, vad mycket enklare det hade varit att skaffa och hålla vid liv och förfina en enda uppsättning bryggningsfärdigheter istället för att ha känslan av att behöva uppfinna hjulet inför varje nytt te som testas. Visst överdriver jag lite nu men andemeningen hoppas jag går fram. :)

Det blir ett okänt antal bryggningar, den sista på nån minut, hur jag än gjorde så kändes det hela tiden dock lite tunt i smaken, kanske p g a att det var lite gammalt, kanske av någon annan orsak. Tebollarna har bott i en sån där japansk washi-burk med innerlock så alltför illa förvarade är de nog inte.



Håller iallafall utmärkt till mat(all mat blir godare med te. Nästan så.).









*=av och med pianisten Muramatsu Ken som jag har fler album av bl a soundtracken till Umi Monogatari och framför allt Kurenai -OBS aningen loli-

No comments: