2012-05-10

Lagrat Tie Guan Yin från Hou De.

jag lyssnar just på...I think I'll start a fire med Faunts


Som utlovat ger jag mig idag på detta lagrade taiwanesiska TGY, enligt butiken från 1994.

 Försändelsen, som förutom Tie Guan Yin även innehöll en påse Li Shan, är den enda jag någonsin fått öppnad av tullen. Jag undrar fortfarande vad de tänkte när de tittade i de bruna papperspåsar teet kom i.




Påsen var rätt oskickligt försluten med nån sorts illaluktande packtejp och det var stört omöjligt att öppna det hela utan att få teblad i klistret. Jag var rätt irriterad innan jag lyckats hälla över allt i en riktig burk. Hmmpf.
Kan knappast ha varit tekännare som behandlade det här ärendet hos tullen.


Maya från Tenjou Tenge dissar tullens metoder-"Bee-da!"



Nå. Det tog en stund men jag skopade upp en tesked bollar för fotograferingen:



Små, ganska jämnstora saker utan någon särskilt framträdande doft.


Lagda i gaiwanen innan vattnet hällts upp stiger en starkt söt, karamellig doft emot mig.En minut i kokande vatten och sen hälla av.

Det kanske inte hade den mest publikfriade kulör jag sett, detta, utan ger ett lite dämpat intryck i koppen.

Smakar försiktigt för det är fortfarande varmt. Utan vare sig frukt- eller kolatoner men samma polerade munkänsla som det första lagrade jag provade, aningen tjockt. Teet är kolrostat och aromerna från det tycker jag känns välbalanserade(så länge man inte är tankspridd....)och kompletterar bra.




Efter några koppar börjar jag känna mig lätt svettig och det blir varmt om öronen.

Ibland känner jag något lite kylande i främre delen av munnen, och medan eftersmaken kanske inte är jättestark glider den så småningom över i något lite bränt socker-artat.

Vid bryggning sju har teet mattats av påtagligt och måste dra i uppemot fem minuter så jag avslutar någonstans här.






Hou De är ju nu inte den billigaste webbutiken att handla från, men jag tycker ändå att de har bra grejer.

Teet kostar $22.50 för minsta kvantitet, 2oz/ca 60g. Frakten går på ca $5.

Intresserade kan kika på teet här.




Eftersom jag ändå var inne på Tenjou Tenge härovan avslutar vi idag med Aishitene Motto, ED-låt från sagda anime. Det får bli tv-varianten, av fulllängdsversionen fann jag bara en video med en så slaskig bild att jag inte ville sprida den vidare. Ibland får man lägga sin feminism åt sidan för att fullt uppskatta en del anime, men några jävla gränser finns det ju. ^^





Plus att alla kanske inte pallar med drygt 4 min diabetes... ;) F ö en av de första OP/ED-låtar jag minns att jag fastnade för då det begav sig, runt 2004.

No comments: