2012-05-06

Zealong Pure.

jag lyssnar på...Un bol d'air från Ōshima Michirus soundtrack till So·ra·no·wo·to


Jag har länge velat prova nyzeeländskt oolong från Zealong, men avskräckts lite av priserna(på deras hemsida kostar ett hekto i enklaste förpackning $58 och det är exklusive frakt) så tills för någon månad sen har det inte blivit av.

Av någon anledning blev jag påmind om deras teer och hittade till min stora förvåning en liten webshop som sålde portionsförpackade prover av alla tre varianterna, då fanns ett enda set kvar så jag slog till fort utav bara attan, tre påsar för $8 är ett riktigt kap!

Har inte velat prova dem förrän nu, butiken hade nämligen gjort det inte helt smarta draget att sticka med två tepåsar i paketet varav den ena innehöll myntate, och pepparmyntolja doftar som bekant väldigt starkt och sätter sig gärna i saker...

Har försökt vädra påsarna och hoppas att aromen inte trängt igenom plasten :S

Det finns alltså tre olika sorter; Pure, Aromatic och Dark vilka skiljer sig åt genom rostningsgrad. Måste ju börja nånstans så jag började med det minst rostade d v s Pure. Man uppger att det inte är rostat alls, nu vet jag ju nästan ingenting om den biten av tillverkningen men är det verkligen så? Helt orostat?


Påsen innehöll cirka 6g, lagom för en omgång i gaiwan.





Lade bara i några få bollar vid fotograferingen för tydlighets skull.

Bladen luktar faktiskt ganska...trist. Lite som kinesiskt eller taiwanesiskt oolong kan dofta efter ett flertal bryggomgångar och kanske börjar tröttna lite.

Även smaken är högst ordinär och följer samma spår. Ett te där alla aromer redan lakats ur och bara själva tesmaken är kvar. Tyckte mig ana en viss citruston i första omgången. Slapp iallfall mintsmak, te som smakar tandkräm känns ju sådär.

Runt bryggning fyra mattas den tristaste smaken av och något nötaktigt framträder.




Hade jag betalat nästan sextio dollar för det här hade jag nog inte varit så nöjd.Vad som däremot talar för teet är en ren, varm och klar känsla på tungan och en lång eftersmak som räcker ända ner i svalget. Det kvillrar på tungan och har en skärpa jag gillar.
Eftersmaken går snabbt över i en svag sötma så nånting finns det ändå där. Zealong är ganska nya som teproducenter och man kanske kan gissa att det kommer bli bättre med tiden också.

Kommer man över det såhär så är det ju lite kul som kuriosa iallafall.







Brygginfo: 95° i en minut(kanske lite långt) första gången, sedan i/ur de nästföljande två, sedan sakta ökande tider. Your mileage may vary.

Hemsida för Zealong hittar du här.

No comments: