2012-05-14

Saker som inte är för te.

lyssnar på...I Can't Go For That (No Can Do) - Van Session med Nicki Bluhm and the Gramblers*


För några månader sedan på den trevliga japanska tebloggen Tales of Japanese Tea dryftades ämnet teprylar som egentligen inte är teprylar. Kom inte på något just då, men igår så använde jag ju faktiskt min konstiga lilla mugg(eller skål eller vad det nu är-den kanske är för jordnötter) jag köpte på Lagerhaus när teintresset tog fart men jag ännu inte kommit igång med att hitta ordentliga grejer.

Utmärkt att dricka te ur ju även om den ser rolig ut bredvid tekannan:








Någon sorts slät turkos glasyr på utsidan, crackle på insidan. Kostade några tior.

Originalposten kan läsas här och slutligen ställer jag frågan vidare om någon använder saker som inte alls är tänkta för te i sitt eget te-liv?

*=missa inte kazoon @2:04!

3 comments:

Kohei said...

Nice cup!

Kristoffer S. said...

Ska vara lite oftopic i mitt svar, testade något nytt nu på morgonen, Pu-erh med kakao, det blev inte riktigt vad jag hade förväntat mig, hade förväntat mig pu-erh med kakao smak, men det blev ett kakao-té istället, ett alternativ till varm kakao om man inte känner för all socker och mjölk.

Såhär bryggde jag det, bryggde en stor kanna (ikea riklig, 1,5liter) pu-erh på västerländskt vis (låter det dra 3-4 minuter), tar ut te-filtret ur kannan och har i en te-sked kakao i kannan och rör om med en honungssked så lite on-topic var jag iaf :)

Pu-erh smaken gav kakao smaken en bredd, annars så hade det bara smakat blaskigt kakao vatten (med grumlig färg), så jag är ganska nöjd med mitt experiment, men inget jag kommer dricka ofta eller när jag känner för té :)

Så för att summera, kakao och en honugssked (i plast eller trä) för att röra om i kannan så det inte blir för mycket bottensats i slutet av te-stunden, det är vad jag har använt som inte är tänkt för te (lite off-topic blev det)

sparris said...

Kristoffer: det lät intressant, jag kan tänka mig att det är smaker som kan funka ihop, har inte stött på den kombon förut. Har inte druckit varm choklad på länge just för att jag inte gillar sockret så mycket, men detta skulle jag kunna prova!