2012-05-16

Zealong Dark.

Idag lyssnar jag på soundtracket till Letter Bee, just nu Yodaka.


Sista teet från Zealong idag, som kanske framgår av namnet har det den kraftigaste rostningen av de tre.

Måste dock erkänna att min motivation inte är på topp inför det här.






Här är bladen, hyfsat stora knyten och man kanske kan skönja att de rostats till viss del, men jag har inga uppgifter om hur mycket det rör sig om.
Tyckte dock om doften, det känns rent och lite växtartat, om än ganska svagt.

I värmd gaiwan kan man känna en tydlig knäckebrödston.

Kokar upp vatten som vanligt och låter det hela dra ~1 min.

Noterar att första bryggningen även den har det där knäckeartade, och doften sprider sig faktiskt i köket.

Det smakar ganska trevligt ändå, munkänslan är lite gles kanske men spannmålskaraktären finns där och kompletterar det där jag uppskattat med de här teerna: den underliggande torra skärpan och den där kvasismaken jag gillar så.

Eftersmaken blir snabbt åt det söta hållet.





Det rostade blir tydligt efter några bryggningar men jag hade svårt att först identifiera vad jag kände som just det, trodde först att det rörde sig om den lite avslagna smak som de här teerna genomgående har.






Sammantaget känns det dock för ojämnt och som det är alltför stora problem med smaken för att jag skulle vilja betala fullpris för det här-eller något av Zealongteerna-så jag rekommenderar inte detta.
Visst finns det poänger men för mig personligen säger det inte 'klick'.

No comments: