2013-12-18

Ett par koppar i oribe-yaki.

det lyssnas f n på...


från Sakamoto Maayas trevliga minialbum/vinterkonceptplatta Driving in the silence; dumt nog är det inte hela låten =_=


Om någon anat att det varit en liten nytändning vad gäller te i casa sparris på senare tid så har denna någon alldeles precis rätt. Just nu känns det väldigt kul med te! Denna nytändning medförde även ett förnyat intresse för alla sorters teprylar-förstås. Erhm.

Ett av fynden jag gjort på sistone redovisar jag idag.

Ibland sneglar jag på saker i oribe-yaki(ej att förväxla med frisören Oribe Canales...), och har egentligen inte riktigt bestämt mig för om jag tycker det är snyggt eller inte. Misstänker att det har med det gröna att göra. Allt grönt lockar mig.




Oribe kännetecknas av målade mönster/dekorationer samt att det är delvis täckt med just denna gröna glasyr. Sen kan det, iallfall får jag intrycket av det när jag surfar runt, se ut nästan lite hur som helst.
Bränns godset vid andra temperaturer än ca 1200°C blir det gröna snarare brunt eller rött.

Mina två koppar är absolut inget märkvärdigt, de är förmodligen massproducerade och bara delvis handgjorda men form och storlek tilltalade mig och när jag sedan packade upp dem och fick hålla dem framgick hur bra de ligger i handen. Det är trevligt att stryka med fingrarna över de ojämnheter och fördjupningar som finns.




Verkar dessutom rätt dåliga på att leda värme, en fördel när man som jag bränner sig på sånt som andra upplever som halvljummet. Rymmer ca två och en halv deciliter och jag skulle nog vilja kalla dem ippuku-wan*, alltså en lite större tekopp mitt emellan de vanliga kopparna för sencha och chawan som är  ännu större.




Undertill sitter en sticker med texten Kotobuki San Francisco och Kotobuki ser ut att vara ett grossistföretag som importerar hushållsprodukter från Japan. De har en katalog online men det ser inte ut att gå att köpa något direkt från dem. Mina koppar fann jag på eBay hos 123kotobukijapanstore, möjligen företagets eget konto eller kanske någon som enbart säljer deras grejer. En sökning på oribe genererar en hel del, min kopp är denna och det finns fortfarande kvar exemplar för den som vill kika.

Det finns även en mörkt mossgrön kopp som framkallar viss upphetsning...

**=där ippuku betyder rast/paus eller att ta detsamma


No comments: