2013-12-05

Tsuyaguri från Minamoto Kitchoan.


Ovan den i mitt tycke bästa och mest känslomässiga versionen av Mameshiba. Rekommenderar även starkt animen Earth Girl Arjuna om du tittar på sånt. Bra rakt igenom.




Idag ger vi oss på den sista av de wagashi jag köpte i år, en kastanj(kuri) innesluten i gelè eller pasta av detsamma.
Kastanjen förknippas med hösten i Japan(och här också för den delen, det ligger kastanjer i lösvikt i var och varannan butik att köpa hem och rosta i öppna spisen). Inte för att jag har någon öppen spis... *grååt*

Den som vill kan kika lite här för fler prov på vad man hittar på med kastanjer i Japan...en del ser jobbigt gott ut.

Hela kastanjer har jag inte fått förut, har bara förutom förra postens oribenishiki provat det som smaksättning i billig yokan från Sun Ai*, så det blir på sätt och vis en liten debut. Fast om det är samma art på träden respektive frukter kommer ifrån vet jag ju förstås inte. Ska inte snöa in mer på detta utan vi tittar på förpackningen istället:


Riktigt uselt ljus idag, blackt och tråkigt. Ber om ursäkt för bildkvaliteten.



Inuti ligger biten vakuumförpackad i folie och var aningen besvärlig att få ut utan att klämma sönder.





Den doftar lätt av kola och har som synes en hel kastanj inuti.

Försöker för närvarande göra slut på mitt lätt fermenterade sencha med oolong-övertoner jag skrev om i februari så därför drack jag det till. Andra val som kanske passat skulle kanske vara ett Darjeeling eller varför inte ett gult te eller annat med karaktär av rostade gryn.




Detta är sött, sötare än de andra bitar jag provat i år men det vägs upp dels av det kola-aktiga(som i ärlighetens namn tycks komma delvis från arom) men även något lite syrligt jag inte kan riktigt bestämma smakmässigt. På det hela taget får det mig att tänka på såna där hårda "kaffe"-karameller.
Kastanjen är intressant och ger lite kontrast till den mjuka pastan den omges av, men jag vet inte om jag fått någon bättre uppfattning om hur den smakar egentligen. Kan vara brist på referenser, eller så är det en mild smak man får leta lite efter. Svårt att säga.

Men visst är det gott, inte tu tal om den saken. Värd att prova och jag kommer nog köpa igen när jag får tillfälle.






Styckevis kostar dessa £3 och är enligt innehållsförteckningen helt veganska. Här.

Passa för all del på och spana in julkartongerna om du besöker sidan. Helt galna-och lätt galna priser....


Avslutar med lite mer musik...den aviga och alldeles förtjusande Kira Kira Road från Sakamichi no Apollon(Kids on the slope):





*=mitten överst, gröna påsen

No comments: