2013-12-15

Sree Sibbari Gold Wire FF 2013 från Grey's Teas.

i högtalarna...みんあのおかげ(minna no okage) från Ro-Kyu-bu!*




Plötsligt haglar fullträffarna in efter en lång tids träda(föregående te räknas inte då det legat i pipen sedan försommaren...)och det blir faktiskt mycket roligare att blogga med lite skojiga teer och inte bara gnöl.

Riktigt bra assamte till överkomligt pris kan jag bjuda på idag.

Om tegården Sree Sibbari vet jag inte mycket och en sökning genererade nästan inget matnyttigt alls.




Vad jag kunnat utröna så ser bladen ut ungefär som man skulle kunna förvänta sig, inte jättestora och inte de variationer i färg man kan se i ett Darjeeling. Fin doft, inte påfallande mycket nyanser kanske men det luktar onekligen tilltalande.

Det doftar riktigt bra medan det brygger också, lite välling, lite av något trä- eller kryddartat.





Det här teet har den sortens smak som får en att dricka med andakt, det nästan kräver att du saktar in och upplever det med koncentration. Tycker mig känt ett försiktigt tungkviller utöver den utsökta bitterheten i eftersmaken. Prova gärna att andas ut sakta genom näsan efter att du druckit, och känn de aromer som dyker upp.

Eftersmaken stannar kvar länge, riktigt länge.

Regionens karaktär är framträdande här men utan den där käftsmällen man kan få av enklare sorter. Inte för att jag inte ibland längtar efter just det men det här är ett mer förfinat, raffinerat exempel. Lite lättare och med hög, komplex doft. Gillar't.

Det fungerar både med och utan mjölk tycker jag och jag fann att om jag tillsatte mjölken behövde jag rätt lite för att nå önskad effekt.

Butikens bryggrekommendation säger fyra minuter, själv föredrar jag nog tre och ökar på lite med blad.

Detta är mig veterligt det enda first flush-assam jag lagt vantarna på men är de såhär trevliga så...






För 125g av det här teet får man lägga dryga nio pund hos Grey's Teas vilket är ytterst prisvärt tycker jag. Beställa kan du göra här.

Till sist, en liten film jag ramlade på medan jag letade bilder på andra first flushes. Handlar inte om just detta men tyckte den var lite kul ändå och om du pallar med lunchjazzen i bakgrunden är den lite...mysig.

Om man som jag går loss på brittiskt uttal är det en bra dos ;)











*=ser oroväckande rosa ut och är det förmodligen också...har inte sett själva serien ännu(loli basket?) men soundtracket är utmärkt och jag lyssnar på det rätt ofta.
Ser f ö en förunderlig mängd sport-relaterad anime om man betänker hur mycket jag hatar sport...175 episoder Prince of Tennis? Peter Druckers Management applicerat på...baseboll? Joråmensåatte..

No comments: