2013-12-01

Imperial Pearl från Mountain Tea.

Makimasuka makimasenka från Rozen Maiden~Zurückspulen ur högtalarna här...






Den här gången har jag~förlåt den kassa ordleken~en riktig liten pärla att bjuda på.

Förra sommaren hoppade jag på en av teforumet TeaChats provrundor(paket med teer av samma typ eller från samma butik t ex) med te från den för mig då okända tebutiken Mountain Tea. Den drivs av en familj på Taiwan och säljer främst deras egenodlade teer. Fuskade t o m och beställde te som inte var med i provpaketet innan det hunnit fram, men mer om det en annan gång. Leverans och kundkontakt kändes dock smidig och professionell så som butik kan jag rekommendera dem helhjärtat.

Bland provpåsarna fanns så dagens te; ett oxiderat oolong i små kulor. Rejält oxiderat, kan tilläggas.




I torrt skick doftar bollarna rent, fräscht och en aning strävt. Ingen vink om vad som komma skall.

Trots att jag drack det här på jobbet första gången kunde inte ens det trista vattnet där skyla över hur förtjusande det här är. Tedoften spred sig runt hela min plats och jag fann mig sniffandes djupt i koppen både en och två gånger, bara för att få dra in doften.

Chokladdoften är stark och det luktar riktig, högoktanig choklad där annat te tyvärr oftare drar åt O'Boy än Valrhona.




Det påminner faktiskt om balhyocha, viss sötma och dragning åt choklad men ingen sliskighet. Smaken är kraftigare, mer bitter men inte på det jobbiga sättet, mer så att det väcker en. Något slags odefinierad men trivsam kryddighet infinner sig efter ett par vändor.
Tungkvillret är perfekt, det surrar precis lagom och ger kontrast till det söta. Förbannat publikfriande te egentligen men jag kan inte låta bli att gilla det starkt.

Enda invändningen jag har är att det kanske inte är lika energiskt i munnen som balhyocha.

Under alltihopa kan jag även känns något fräscht, påminnande om källvatten. Trots att min provpåse är lite gammal och jag kan skönja det i smaken(inget butiken ska lastas för, låter man proverna ligga och skräpa i över ett år får man...liksom skylla sig själv).

Jag skulle tro att det här är en bra introduktion till den här sortens teer för någon som inte provat förut.

På jobbet använde jag som alltid min lilla(~165ml) celadonkanna köpt just för att brygga i där*, här hemma har jag kört min fina present-en gaiwan från In the Mood for Tea. Min fingerfärdighet med slika ting har changserat märkte jag ganska snabbt när jag började brygga. Inte för att den var speciellt fantastisk till att börja med men jösses, det kändes duktigt bökigt helt plötsligt.

Tappade ganska snabbt räkningen på hur många bryggningar jag fick ut men 8-10 iallafall.





5oz av det här oolonget får man lägga 23 dollar för och det tycker jag är riktigt rimligt. Frakten för en sån påse går dock lös på $15 till så då kanske man vill beställa något mer eller gå ihop några stycken.

Kika här.












*=en sån här-rekommenderas. Riktigt trevlig liten grunka som snällt brygger allt som inte bara är småsmulor(inbyggt filter med halvstora hål).

No comments: