2011-08-26

Ceylon FOP Waulugalla Silver Candy från Tehuset Java.

jag lyssnar på...Handsomeboy Techniques 'Beside the fountain'

Tredje gången gillt!
Två gånger har jag försökt köpa det här teet, en gång på nätet och en gång i butik, båda tillfällena har det varit slut på Tehuset Java, vilket varit lite frustrerande.

I tisdags var turen med mig så jag högg ett hekto och sprang hem med ett hårt grepp om påsen. (Lögn. Hasade med sällskap långsamt vidare neråt stan på jakt efter vatten eftersom jag klätt mig för det regntunga väder som rådde hemma när jag gav mig in mot stan. Skulle snarare behövt solglasögon istället för det paraply jag övervägde att ta med mig. Det blev skitvarmt och sommar...strulväder.)

Har ingen rationell förklaring till varför jag ville ha det här teet, visste inte ens om jag skulle förvänta mig vitt te som sådant brukar vara(men det namnet så), men det känns knappast så:

har lite reservationer mot att skriva att någonting i bladens doft påminner om blåbär...men det är den association jag får iallafall

Små, smala blad med en och annan silvertip. Fick för mig att det kan vara läge att inte överbrygga.

Inga särskilda åtgärder vidtogs för bryggning, tänker använda detta som ett morgonte så jag gjorde som jag brukar, tog fram en jättekopp och fyllde tekulan. Även den av modell jätte.

nej, det här är inte jättekoppen förstås, men vem säger nej till lite poetisk te-prOn med den uppåtgående solen kastandes sitt ljus genom den bärnstensfärgade drycken...etc etc

Det färdiga teet doftar vällingartat(ett mysterium...varför så många teer har den doften. Hatar välling :S ) med en liten anstrykning av något kryddigt. Även någon sorts fruktig arom kan skönjas om man letar lite.
Utan mjölk är smaken som med alla teer av den här typen aningen-eller olidligt beroende på sort och kvalitet-frän. IMHO. Med mjölken tillsatt smakar det mycket neutralt och milt, på gränsen till att vara lite svårbestämbart. Det behåller den speciella renheten som Ceylonteer brukar ha så, tycker inte det kändes mesigt ändå. det där lilla krydd/fruktiga finns kvar i bakgrunden.

blöta blad post factum


hemsidan anges priset 59 kr/hg, jag är nästan säker på att jag gav 49 vilket är lite förvirrande. Är det olika priser i butik och på webben eller är det jag som minns fel? Kvittot har jag slängt, dumt nog.

No comments: