2011-08-11

Honey Orchid Lone Bush från Funalliance.

jag lyssnar på...Dark Water från Sky Girls OST 1

Idag är det lite av en fixa lösa trådar-dag, då är det praktiskt med något man kan brygga flera gånger och göra en kopp då och då medan man pysslar med det ena eller andra.

Mina tidigare försök att brygga den här sortens teer har inte gett så mycket, vet inte om jag överbryggt, teet varit trist eller jag helt enkelt reagerar lite för starkt på dem. Har i alla händelser oftast fått magkatarr. Sådär som man kan få av dåligt grönt t ex.

Men! Eftersom jag har endast en provpåse och det m a o är kört ändå att laja med bryggparametrar i nån större utsträckning så vad bättre än att premiärköra min lilla 1 dl-yixingkanna? :)

Eftersom jag inte vet vad jag ska göra av 2-3 gram överblivna blad väger jag hela klabbet och mosar sen ner alltihop(9,7g) i kannan. Det var inte helt lätt. Förstår varför man förträdesvis använder kannor med betydligt vidare öppning till såhär långa blad.



Ur den förvärmda kannan stiger nu en doft av-grapefrukt.

På med vatten och brygga en 15-20s. Det luktar fortfarande grapefrukt. Teet är vackert bärnstensfärgat och liksom lite mjölkigt.
Dricker, och det är skarpt och smakar...en aning grapefrukt. Eh.



Kan känna teet ända ner till sternum, men inte på ett trevligt sätt. Det bränns mest.

Nej, jag är ledsen men det här smakar banne mig inte gott.

Efter två bryggningar bar det mig emot att fortsätta, te ska inte vara obehagligt, men tyvärr, det verkar inte om om jag och dancong:erna är kompisar. Fick mest mer huvudvärk av detta.
Ska jag ha ett te att småbrygga medan jag pryttlar omkring idag får jag visst se mig om efter nåt annat.

Som tur var finns det ju massor med annat te att ägna sig åt! =)

No comments: