2011-08-10

En liten tekanna(2).

jag lyssnar på...Change från Rozen Maiden OST

En tekanna kommer sällan ensam, inte långt efter att jag köpt den förra cheapo-yixing:en så hittade jag föremålet för dagens post. Inte heller den kom med direkt förskräckande mängder information utan endast rubriken på auktionen- "China Yixing Zisha Teapot /130ml".

M a o har jag ingen aning om vad det egentligen är jag köpt men för $11 må det väl vara hänt. Sätt ett litet kritter* på toppen och jag är såld, bokstavligt talat.



Liten märkning i botten och undersidan på handtaget, som jag naturligtvis inte kan läsa. :)



I auktionen uppgavs som sagt 130 ml volym men efter att ha testat själv så kom jag fram till att det snarare är knappt 140. Inte för att det gör något.



Någon annan som hittat något fint på sistone? =)


*=och om någon är nere med kinesiska mytologi-djur så är jag väldigt nyfiken på vad det skall föreställa för nåt...qilin?

No comments: