2011-08-02

Glasbryggning av Bi Luo Chun.

jag lyssnar på...So this is goodbye~Junior Boys

Lät mig inte nedslås av de något ljumma resultaten av min första session med mitt Bi Luo Chun, som utlovat ska jag nu testa att brygga det i ett glas istället. Mitt lite suboptimala Duralex, men iallafall. Inte ens päronen hade nåt vettigt att erbjuda istället. Asch.


Häller på 80° vatten och väntar ca 30s, sen i med en rejäl näve blad.
Bedömer det färdigt efter ca 1 1/2 minut, luktar på teet. Vattenmelon! Gurka!

efter ca 1 min


Det smakar grönsaksaktigt utan inslag av kål men väl kanske lite...mjälla bönor?

Det är ju lite pilligt att undvika att få blad i munnen på det här sättet men det är ok, de är så mjuka och milda så jag tuggar lite på dem istället för att spotta ut dem. Sörplar försiktigt, jag bränner mig så lätt.

Dekanterade det mesta ner i en annan kopp(annars skulle det ta evigheter att få i mig allt), sparade 'roten' och hällde på en ny omgång vatten, 70°C.
Den här gången doftar det nyklippt gräs-en av de bästa dofter jag vet- och lite som det luktar ute när det håller på att torka upp efter ett regn.

Smaken har mer skärpa den här gången, men ingen störande bitterhet. Gott ju!

så grönt det är!


Jag tyckte mycket bättre om att brygga teet såhär, och det kändes som jag fick ur lite mer smak och arom den här gången.

Allt som allt blev det fem omgångar à ~3 dl vardera. ingen dålig utdelning. Te för en hel eftermiddag.

No comments: