2011-08-18

2007 Mengku Grade 1 loose ripe pu erh från Yunnan Sourcing.

jag lyssnar på...闇の彼方へ från Rewrite OST

Istället för att dricka aggro-dancong plockade jag fram en påse shu i förhoppning om att få en hyfsat trevlig testund medan jag försökte få ett samlat grepp om alla lösa bilder här hemma som behöver ramar och/eller passepartouter.

Köpte detta shu dels för att det fick hyfsade vitsord på annan plats på webben dels för att det är billigt($4.90/100g) och sålunda kan funka som vardagste.


hoppsan, checka möglet mitt i bild..! :D


Doften är inget speciellt, det luktar-shu. Inte speciellt lagårds- eller fiskaktigt men en viss värme kan jag skönja.
Samma kanna som sist, började med 5g blad, varken mycket eller litet.

Jag sköljde en gång och bryggde sedan 2-3-4 ggr, en viss strävhet kanske men inte överdrivet mycket. Senare bryggningar saknar detta, de sista två-tre lutar åt sött vatten. Helt ok. Inget som sticker ut åt något håll, varken bra eller dåligt.




Är inte den som sträcker ut en pu erh-session i det oändliga med timslånga bryggomgångar, tycker det är helt ok att lägga av när smaken börjar lägga av, förstår inte varför man ska vrida det sista ur bladen tills de skriker(möjligen vore det annat om man betalat sjukt mycket för nåt ultra-speciellt och sällsynt te?) utan är helt nöjd med de 7-10 kannor man kan få. Det brukar finnas en speciell punkt där jag känner att teet liksom börjar dö och jag tycker sällan det är värt det att fortsätta särskilt långt bortom den. Någon annan kanske känner annorlunda. :)

Tilläggas bör kanske att 'grade 1' i det här fallet inte är en beteckning på kvaliteten utan bladstorleken. Vad jag vet finns det nio numrerade kvaliteter där 9 har störst blad, 1 minst. Sedan finns två till, te ji och gong ting som har ännu finare blad. Genom att blanda olika bladstorlekar kan man styra smaken vad jag förstår. =)

F ö börjar min vattenkokare ge upp...det kanske är dags att investera i en Aquagrad? Har hittills inte sett någon annan variant som verkar lika bra. Vet någon var man kan köpa modellen av metall?

No comments: