2011-08-08

Lagrat Yunnan från Essence of Tea.

jag lyssnar på...Summer~The Church

Idag bjuder jag på en burk kuriosa!

Detta måste vara det äldsta te jag äger. Enligt butiken paketerat för export, bortglömt på ett lager någonstans i Kina sedan åttitalet, uppköpt av f d anställd på fabriken som tillverkat det och på något vis har det sedan letat sig till England. Kringelikrokigt så det förslår.


Rätt frän burk också...



Öppnar man burken och kikar ser man något som förmodligen inte var av überkvalitet när det hamnade där, men tiden gjorde något med det och nu, många år senare har det blivit något ganska trevligt.




Bladen doftar...tja, som yunnante av den här typen brukar dofta. Det drar en aning åt instängd sommarstuga m a o. Just den här varianten känns väldigt ren i doften, inga andra tydliga associationer som t ex frukt eller läder.

Brygger detta på enkelt sätt, med västerländska proportioner och inga speciella åthävor. Kopp, blad, kokande vatten. Vänta en stund. Dricka.

Smaken är förvånansvärt söt och mild, även bryggt ganska starkt, ingen beska men en skärpa som kan påminna om kaffe på nåt vis, kan jag tycka. Vaniljarom?
För en sekund fladdrar en svampliknande doft förbi.

Idag firar jag min första officiella semesterdag, så jag fixar en kopp och sätter mig på balkongen och fortsätter läsa Servant of the Empire. Aah...

Gammalt te i nästan lika gammal kopp. Med sprucket fat.


Det är precis den här sortens udda fynd eller kuriosa som kan locka mig så jag beställde en burk för länge sedan och har sedan sparat ganska hårt på innehållet, eftersom jag misstänkte att nåt sånt här inte finns i oändliga mängder. Är nere på ca 1/5 nu och återvände för några veckor sedan till EoT:s hemsida för att kika efter mer, tråkigt nog var det slut vilket gjorde mig lite orolig.

Trevligt nog finns det nu inne igen att beställa om någon blev nyfiken, fast priset har stigit från £16 till £24(+ frakt) sedan jag köpte min burk. Huga.

No comments: