2012-01-22

Fem fina från Japan.

och här lyssnas det på...Toki~Matsu Takako. Ending theme från thrillerserien Tōbōsha.

Det finns ofta fina chataku-set ute på ebay. Ofta kostar de alldeles för mycket.

Drömmen vore ett set i tenn eller silver, runda eller fembladiga som plommonblom, och med de fem gosekku-växterna på matsu(tall), momo(persika), orkidé(shobu), take(bambu) och kiku(krysantemum).
Trist nog verkar de vara hett eftertraktade så än har jag inte lyckats vinna en sån auktion.

Men jag vann nåt helt annat!



Det enda jag kan läsa på etiketten är det i svart, där står "Aizu" vilket jag antar syftar på prefekturen med det namnet, känd för sina lackarbeten. Nu tror jag ju inte att detta är några ovärderliga grejer utan gissar på en presentask, kanske köpt som souvenir och därefter stoppade i ett skåp, för de verkar aldrig ha varit använda. Synd, för jag tycker de är vackra. Enligt säljaren skall de vara av cederträ.




de är vackert djupröda och känns gedigna att hålla i, har en viss tyngd



Motivet föreställer de små pappers(och även tyg..?)-knutar jag sett förekomma här och där, jag antar att de har någon sorts mening som dekoration, kanske som symbol för en speciell årstid eller bara för att de bringar tur. Måste fråga någon som vet, japanskan börjar om ett par veckor, kanske min lärare kan svara.



No comments: