2012-01-30

Kenya Kaimosi TGFOP1 från Nothing But Tea.

slölyssnar på...Kokoro no ato-Kosaka Riyu(Mokke OP single)

Jag gillar alltid lite extra när provpåse-systemet är integrerat i butikens sortiment, att man alltid kan köpa lagom till en eller två provomgångar utan att känna att man tar en jätterisk. Om teerna är dyra är det ju synnerligen bra, men oavsett prisklass är det ju skönt att veta att man inte plötsligt står där med ett hekto eller kanske mer av något man helst hade velat slippa.



Nothing But Tea är en sån butik, också den en upptäckt från i somras när jag dammsög nätet på afrikanska teer. Den gången blev det just ett antal små prover, som synes tycks standarden vara 10g/påse. Smart touch där med bäst före-datumet!
Minns inte hur snabb leveransen var den gången, men jag köpte en bok av dem för nån vecka sen och den dök upp imponerande snabbt.

En notering till om köp-proceduren, om du som jag skall till att betala via PayPal så kommer du inte se någon fraktavgift ens när du klickat dig in på PayPal, men det är bara att okej:a köpet så tas du tillbaka till butiken som nu upptäckt att du inte bor i Storbritannien(i många fall är frakten gratis där) och då har lagt på frakt, så då godkänner man igen och slutför.


I vilket fall som helst, Kaimosi TGFOP1 är ämnet för dagen, ett te jag inte vet det minsta om, plantagen är liksom de allra flesta i Afrika obekant för mig och NBT har inte mycket till beskrivning att ge.




Doften i påsen är rejält fruktig, inte komplex men tja....fruktig. Vad för sorts frukt? Som så ofta tänker jag omedelbart 'druvor' i det här läget men jag försökte hitta något mer nyanserat. Men nej, det gick inte idag. Antingen är det jag som inte kan sätta fingret på vad det är jag känner eller så luktar det faktiskt druvartat. Eller iallafall något liknande. Torkad frukt.

Smaken är sträv med en liten aning citrus när jag provdricker lite. Inte oäven men inte så jag faller baklänges heller. Balanserar farligt nära anonymt, tråkbittert frukostte men jag känner nånting aromatiskt en bit in som höjer det hela ett snäpp.
Med lite mjölk kan jag känna det fruktiga även i smaken, även om det inte är dominerande. För en kort stund tyckte jag mig uppfatta något aningens, aningens choklad-aktigt också, men det är nog ingen anledning att rusa ut och köpa det här teet.




Jag tycker det hela känns prisvärt ändå, även om det kanske snarast ligger i underkant för de £5.90 man får betala för 100 gram, det är trevligt att dricka till ostmackan och det finns lite nyanser att upptäcka för den som vill-men jag vill nog inte dricka det varje morgon.



1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.