2012-01-05

Earl Grey Excelsior från Tea Palace.

i min iTunes...Dareka ga Kimi wo Matteiru ~ Yuugure no Machi de från Kure-Nai OST



Tea Palace är en riktigt trevlig tebutik i Covent Garden, jag skrev några rader om den här och jag vidhåller att den är värd ett besök om man ändå är i London.




Deras Earl Grey Excelsior kan man nog dock hoppa över. Först hade jag velat köpa en variant kallad Delicate Earl Grey men den var slut så då var det bara att välja nåt annat om jag ville få nåt med mig hem-och det ville jag ju. Målet är att prova så många olika EG jag bara kan i min jakt på ett jag kan leva med länge.






Excelsior-varianten skall vara ganska smakstark och kraftigt parfymerad men jag tycker den känns högst ordinär, det är svårt att urskilja någon karaktär på basteet utan det smakar mest liksom...grumligt. Eller dammigt, lerigt. Grått. Bergamotten finns ju där och skall vara riktig sådan men inte heller den förmår lyfta detta utan jag tycker tyvärr det var riktigt tråkigt. Det blir som pasta kokt utan salt, rostbröd utan smör eller vadhelst du vill som uppfyller baskraven men saknar oomph. M a o ganska flärdfritt, och eftersom jag tycker morgnar i sig är rätt flärdfria som upplevelse kommer inte detta att bli mitt go-to. Nepp.

Doften är dock rätt okej även om jag reserverar mig just idag iom en envis förkylning.*





Själva teet är aningen grumligt att titta på som synes, även om ljuset inte var det bästa idag.

Smaken är...tja, det smakar te men det fattas mycket övertoner och komplexitet, det blir mest en onyanserad, ofokuserad soppa. Det smakar vadmal istället för silke om man får dra till med en helt orelaterad parallell.

Jag köpte minsta storlekens burk, den innehåller gissningsvis cirka 50 g och kostade £4.25. Om jag återvänder så kommer jag iallafall prova andra sorter, detta har inte avskräckt mig från butikens övriga sortiment.







*=i skrivande stund är jag inne på sista 1/4 av burken, så jag är ändå ganska säker på mina intryck och mitt betyg

No comments: