2012-01-06

Malawi White Peony från Butiki Teas.

jag lyssnar på...Komorebi no contact från Star Driver-Kagayaki no Takuto


Med min order från Butiki kom flera prover, några jag fick välja, några som plåster på såren för att Ceylonteet försenade ordern. Jag störde mig inte på leveranstiden, som köpare från Sverige vänjer man sig ju snabbt vid långa leveranstider, men visst var det en vänlig gest.
Idag dricker jag ett afrikanskt White Peony, intressant vore kanske att veta vad för sorts buskar de plockats från, men hur som haver är de från Afrika. Provet räcker bara till en kopp så någon fullständig recension blir det inte av detta, utan lite snabba intryck. Jag har inte druckit mycket vitt te i mitt liv alls, definitivt inte tillräckligt för att komma med några mer ingående uttalanden, men några ord om smaken och bilder på bladen kan jag stå till tjänst med. Håll till godo.






Torrt doftar det knappt alls, medan man brygger utvecklas en svag doft som jag tycker är välbekant, kanske lite mer fruktig och mindre hö/kumarinaktig än förväntat. Smaken är trevlig, inte kanonstark, lättare än vanligt och teet känns liksom 'tätt' i munnen, som bomull eller så. Egentligen inga särskilt utstickande smakförnimmelser, det är gott men man ramlar inte av stolen.












Dock fanns där ett trevligt litet tungkviller som förhöjde det hela. Jag bryggde som det står på påsen, 185°F är lika med 85°C. Vill man beställa kostar det $9.50/oz(30 g), eller $5 för halva den mängden. 
Tycker detta te var helt okej att sörpla en eftermiddag med datorpyssel och andra odd jobs(spika fast kabelklämmor i vardagsrumsgolvslister, någon?).

No comments: