2012-06-21

Ett set med kopp och shiboridashi av Petr Novák.

lyssnar på...Ouchi ni kaero från Ichigo Mashimaro OST såhär dan innan midsommarafton




blueshibo5




Det hände sig som så att medan jag jagade teer från Korea för artikeln jag skrev för Journal Chocolat att jag ibland* stötte på saker gjorda av denne man, Petr Novák. Visst kände jag till namnet sedan innan, och de flesta som köpt något har ooh-at och aah-at så jag har förstått att den keramik han gör är något alldeles särskilt.

Hur vackra och speciella de är begrep jag nog dock kanske inte förrän igår när jag fick packa upp min alldeles egna shiboridashi med tillhörande kopp. Det är något särskilt med att få hålla sakerna i handen, äntligen få den taktila dimensionen.



100ml rymmer den.



blueshibo6



blueshibo7



De oglaserade delarna som skymtar här och var är råa, sträva med en trevligt liksom ursprunglig textur som känns spännande mot den glaslika glasyren. 

Och det blåa är så vackert!

Det var färgen som slutligen fick mig att kontakta honom personligen och fråga om han hade något liknande den shibo jag sett i en spansk teshop som inte skickade utanför Spanien. 

Det skickades några mail fram och tillbaka och jag blev väldigt trevligt bemött tycker jag. Paketet kom dessutom fram på två dagar!
Inuti fanns även en liten påse oolong från TeaMasters som jag är väldigt sugen på att få testa.

På det hela taget en trevlig erfarenhet, och detta lilla set kommer användas mycket!


blueshibo3




För den som vill kika på Petr Nováks grejer finns hans hemsida här. Missa inte bloggen!









*=ingen tror väl att jag höll mig ifrån alla dessa webshopars sektioner med tegods..? :D

No comments: