2012-06-01

Li Shan från Zen8Tea.

lyssnar på  Mousou wa Kojin no Jiyuu från Hanasaku Iroha OST medan jag skriver-


Zen8Tea är en rätt välkänd eBay-butik jag handlat en del från, både te och tillbehör.

Innan det här köpet hade jag endast provat ett enda te från Li Shan~päronberget på svenska~och det var ett prov jag fick medskickat med en order från Essence of Tea.
Det teet var exceptionellt även för en oerfaren person som jag, och jag hade t o m något slags level up-upplevelse medan jag testade det.

Sedan dess har jag även provat ett Da Yu Ling från Tea from Taiwan som jag tyckte mycket om.

Alla oolonger från Li Shan jag hittills stött på har varit rätt dyra om man jämför med dagens testobjekt. Utgår från att det här är enklare te.
Jag köpte den här påsen i förhoppningen att få ett vardagste med lite av den karaktär de här teerna har, inget ramla baklänges-fantastiskt men fullt dugligt och gott.




I burken känns doften från det torra teet lite svagt fruktig(körsbär?), när jag värmt en gaiwan och lagt i en dryg tesked blad-sex gram eller så-framträder en trevlig, rostad, spannmålsaktig doft med viss sötma.

Har bryggt det här ett par gånger redan men det var för att få en större mängd att dricka till mat och då pytsade jag bara en näve blad i oolongkannan och väntade en stund. Idag utgår jag ifrån mitt någorlunda standardiserade förfarande-en minut vid 95°.

Det blev kanske en aning tunt men jag kan känna det där kärva tungkvillret och det rostade, även i smaken.




Andra omgången är däremot nästan gelétjock. Misstänker att 30s var alldeles för länge för det blev visst lite fränt, men ändå, det är bara MYCKET smak, det slår inte över i något som känns direkt dåligt eller surt/beskt/what have you. Dags att korta ner bryggtiderna betydligt.




Det övergripande intrycket är trots allt att det känns lite klent underbyggt, oavsett bryggtid är det lite vattnigt i smaken och inte överdrivet komplext. Som alltför utspädd saft.
Det mest framträdande är tungkvillret och en nötaktigt bitter smak, som de tunna skalen runt valnötskärnor, en eftersmak som består.

Som måltidsdryck duger det, men jag får inte så mycket ut av det om jag dricker det ensamt som idag.






Teet kostar $16 för en påse med 150 gram d v s cirka elva dollar för ett hekto. Frakten går på $6.

No comments: