2012-06-18

Tie Guan Yin Long Juan Topgrade från House of Tea,.

dagens bloggarmusik...Reminiscence -prologue- från Air Arranged Sound Album Aria



Hittade ett te jag ville prova idag i en kartong. Kanske det minsta teprov jag någonsin fått, endast tre gram i påsen, men det gav mig ju en ursäkt för att provköra min allra minsta yixingkanna-60ml.


bladen är oregelbunda, inte särskilt hårt rullade men inger ändå något slags kvalitetskänsla


Med tanke på det pyttelilla bryggkärlet tänkte jag att det nog skulle göra sig med en improviserad tebåt*, så jag högg ett tefat i lämplig storlek. Ställde kannan på botten, värmde den med uppkokt vatten, hällde mer vatten runt om så den skulle hålla värmen och körde igång. Standardförfarande; 95° och sisådär en minut.
Första bryggningen blev nog lite tunn eftersom jag var osäker på hur fort kannan skulle tömmas när jag hällde upp, men det fanns nåt där. Andra omgången likaså, lite tunn kanske men tredje omgången/koppen har något utöver det vanliga. Inte för att jag vet ett skit om TGY men iallafall. Smaken är lite mer renodlad kanske, men framför allt är där ett tungkviller och något raspigt på ett lent sätt som bubblar loss på bakre delen av tungan och jag kan känna något som fortsätter ner i halsen.



Det finns något kraftfullt här, och jag gillar det.

Runt bryggning sex kan jag känna det där lite oljigt syrliga, nästan citroniga som kan uppträda med vissa oolonger.
Senare letar något sött sig in bland smakerna.

Fortsätter brygga och ösa kannan med hett vatten emellanåt. Det blir åtminstone 15 omgångar, möjligen 20, kanske t o m 25 men jag tappade räkningen...
Även sedan själva tesmakerna falnat finns en tjock munkänsla, rasp och eftersmak kvar. Inget dumt te.




House of Tea vill ha 169 pix för en påse med 50g av det här teet-kika här.




*=cha chuan på kinesiska, enkelt uttryckt en liten balja avsedd för ändamålet, även om folk använder sig av allt möjligt; djupa tallrikar, antika fat från Kina/Japan osv

No comments: