2012-06-03

Wen Xingzhous Long Jing från Dao Tea.

softar igång med Snorkeling från Tsunenoris 'Landscape'


Canton Teas Long Jing tog slut igår, och jag som plötsligt utvecklade sug efter sånt te. Eller liknande grönt, idag raidar jag skåpen efter mer och till min glädje och lättnad dök det upp en liten påse LJ jag fick med en order från Dao Tea i vintras.

Inte årets skörd på långa vägar m a o men vad gör man inte för sin fix? :D

Det är en hel mängd med information på påsen, bl a skall teet vara halv-vildväxande, man ger även latitud/longitud och altitud samt som sagt odlarens namn. Bryggtips och odlingsställe.




Sniffar på bladen och de påminner visserligen om Canton Teas, men har en mera rostad doft. Luktar gott, faktiskt men kanske inte jättemycket.

Kör en första omgång på 70° som anges på påsen, lite drygt en minut.





Tyvärr är det mest framträdande en fadd smak som gör att jag undrar om teet är gammalt.

Under det finns iofs en skärpa av det där goda slaget men det är alltför lite. Efterföljande bryggningar
bekräftar mina första intryck.




Jaha det var ju tråkigt, jag som verkligen längtade. Får försöka hitta något annat då.

Bryggning fyra glömde jag oavsiktligt lite för länge i gaiwanen så den blev kanske lite för långt gången, men under tesmaken finns den där eftersmaken som dröjde sig kvar länge. Det finns/fanns något i det här teet som är starkt och friskt, kanske en effekt av att buskarna var till hälften vilda, vad vet jag. Synd att jag inte fick fatt i teet när det var sprillans.

Såg f ö att en av personerna bakom Dao Tea är igång med nåt nytt, 05 Tea. Har också en känsla av att inget nytt hänt med Dao Tea på rätt länge så jag blir fundersam. Sidan verkar hamnat i något slags bakvatten och just detta te står inte heller att finna bland det som erbjuds. Hm.

No comments: