2012-06-19

Tsuen shincha 'Aoi' från O-Cha.

Light on the land från Nujabes platta Modal Soul idag~


Jag har inte varit svår på sencha på senare år, tycker ibland det är lite fibbligt att brygga och ja, herregud vad det finns tesorter att gräva ner sig i ändå.

I år blev det dock en påse av detta shincha, delvis för att jag fick gäster från utlandet som gillar te så jag ville passa på och erbjuda något sånt här. Frågade efter rekommendationer lite löst på nätet och fick två, detta samt ett annat te, ett fukamushi eller djupångat. Kände dock mer för något rent och sparsmakat så Aoi fick det bli.




Den listige begrep då förstås att detta är asamushi.

Med näsan i burken doftar teet som det oftast gör-en doft som påminner mig om brutna tomatstjälkar, kan nästan känna de små håren som tomatplantor brukar ha. Ibland har jag känt något flyktigt fruktigt också, både från torra blad, det färdiga teet och våta blad. Men en fruktdoft utan sötma.

En varmt nötig doft frigörs när jag häller bladen i värmd, fuktig kanna.





Bryggt som förpackningen råder är det balanserat och elegant te utan några särskilda smaknoter som sticker ut. En viss nötighet framträder varefter det svalnar i koppen.

Har provat att dra på lite med bladmängderna också, uppemot 20% mer och medan det blir helt okej så föredrar jag nog de ursprungliga parametrarna.

De första gångerna jag bryggde använde jag min tokonamekanna inköpt i samma veva, men jag undrar om den inte förstärker och accentuerar de vassa kanterna i teet. Håller på att undersöka det hela.

Det är i övrigt en finfin, användbar och otroligt lätt kanna, som om den vore gjord av balsaträ, men mer om den i en annan post. :)





Cirkapris för en påse av detta te är i skrivande stund 250 kr/$34, men valutor rör ju på sig. Tillkommer frakt, knappa 40 riksdaler.

Här finns mer info.


Provtuggade f ö på bladen efter avslutad session men nej, de är för sega för att göra sallad av.

No comments: