2012-04-01

2010 Phoenix Tour shu pu erh från China Cha Dao.

lyssnar på...Just An Illusion-correct claps mix~Imagination

Som ambitionen var när jag nämnde det här teet för några veckor sedan så har jag nu faktiskt druckit det och totat ihop en post! Och det finns fortfarande till salu på eBay! (Här.)

 Så, dags att varva ner lite efter en aningen brutal arbetsvecka som dessutom inbegrep en födelsedagsfika, en femtioårsfest samt en infektion som lurade i faggorna*.
En arbetsvecka som led brist på te både i adekvata mängder och av adekvat kvalitet. Hur ska man kunna hålla vanorna på en anständig nivå om arbetsplatsen inte ens håller med så basala saker som en vattenkokare? Jämmerligt.

Anyhoo, jag ger er detta shu idag.





Phoenix Tour skall alltså likna Peace World-teet men ha något bättre bladkvaliteter.

Det första som slår mig är att det här teet brygger precis lika svart som Peace World. Det är ett ogenomträngligt mörker i koppen.
Plus en rejält fiskig doft, som om man lagt en rökt makrill i ugnen och värmt på. Nu gillar jag ju rökt fisk, men really...
Bör möjligen gå bort om man vädrar ur teet några veckor kanske.




Smaken är rätt vardaglig, inga speciella sensationer som sticker ut annars. En viss krämighet kanske.
Tror faktiskt jag tyckte bättre om systerkakan, eller så var jag inte upplagd för shu idag.

En lätt svett bryter ut längs ryggraden efter några koppar.

Det övergripande intrycket är dock "nja". Inte helfestligt, överväldigande fiskigt, duger i knipa.


2011 års version tycks ha dykt upp i butiken också: här.







*=hemligt pris till den som förklarar för mig exakt vad en "fagga" egentligen är....

No comments: