2012-04-19

Djúpur lakritskulor med choklad.

jag lyssnar på...Wakare, soshite från Saiunkoku Monogatari OST


Lite förvirrande detta, Lakritsfestivalens information anger att detta är lakritstoffee med choklad, från Brunbergs, men varken det företaget eller grossisten finngross.se har denna påse bland sina produkter. Dessutom är ju all huvudsaklig text på påsen på isländska, företaget Freyja är isländskt...





Hoppas jag fått rätt grejer ändå.

Stack näsan i skålen jag lade upp kulorna i och det doftar fifty-fifty choklad och lakrits, associationen gick till smågodisbutik och godisköpen innan biobesök.

Det rör sig i alla händelser om dragerade kulor med choklad och en kärna av lakrits, och smakar som Non Stop med saltlakrits i mitten. Rejält tuggiga, lakritsen ger en del motstånd men av chokladen märks inte så mycket som jag hade velat. Någon slags gräddaktig eftersmak bara.





Tycker nog att de inte riktigt nådde ända fram, det saknas lite oomph i mitt tycke. Katterna sniffade dröjande i skålen men sa inget om vad de tyckte...


 Kul att prova lakrits från Island dock, vad jag förstår käkas det en del av den varan där. En vän som var i Reykjavik i somras kom hem med flera askar lakritspastiller(förutom de torkade fisk-snacksen...) med riktigt snygga retroinspirerade förpackningar. Sidonot: ett rätt festligt inlägg i ämnet.


Kulorna är fria från strikt animaliska ingredienser, men innehåller E901 och 904, bivax resp shellack som ju är substanser som insekter avgett.

No comments: