2012-04-20

En box pyttesmå bakverk från Damen Med Bakelsen.

Dagens yuri: Senritsu no kanata he från Aoi Hana OST 'Sweet'.

Idag blir det riktig festfika i hemmet, lilla(?) spångaföretaget Damen Med Bakelsen har inför lakritsfestivalen komponerat en liten ask med olika bakverk, alla i miniformat.

Enligt medföljande papper detta:

Cakepop med choklad& lakrits

Lakrits/citronmarängpaj(ujujuj!)

Lakritskolapaj

Lakritsmacaron

Vaniljcupcake med dito frosting och lakritstopping med flingsalt

samt

Choklad/violcupcake med lakritstopping och kanderad viol



Vi brygger väl en balja te och hugger in då!


choklad och lakrits-cakepop

Erkänner villigt att jag började med det jag trodde jag skulle tycka minst om, på inget vis bakverkets fel, det är jag som inte gillar cakepops. Misstänkte redan innan detta(det här var min första cakepop, ever) att det skulle vara så, när jag läst hur man bakar dem och vad som ingår så.

Det känns stabbigt och påminner mest om dammsugarfyllning. Hade gärna fått vara mer lakrits.


vaniljcupcake, vaniljfrosting, lakritstopping med flingsalt

Är det bara jag som påminns om den truliga snubben i Mythbusters av den här lilla bakelsen? Lite samma vinkel på baskern förlåt, toppingen...
Bra drag i lakritsen i den här, lätt och luftig kaka, kanske aningens mer vanilj? Eller så inte, men jag insåg att jag förväntat mig rätt tung och söt vanilj av någon anledning. Ingen dum cupcake denna i vilket fall som helst.


Choklad- och violcupcake med lakritstopping och kanderad viol

Men denna var inte bara ett utan många snäpp bättre! Fantastisk trio smaker som kompletterar varann utan att någon av dem slår ihjäl något annat. Att det sedan ingår viol gör det bara bättre. Viol är väldigt underskattat.



lakritsmacaron


Så en macaron...något som kan vara hur gott som helst eller en söt, vämjelig sörja med fet kräm i mitten. Jag var nyfiken på hur den skulle stå upp mot R&C Chocolats saltlakritsmacarons men denna var inte salt, utan söt, pikant lakrits med bra tryck i. Litet minus i min bok då fyllningen hade en lite
jobbig smörton jag helst velat vara utan. Är personligen lite kluven inför smör, som barn pallade jag inte något som helst matfett på mackorna och är fortfarande inte helt förtjust i aromen i alla lägen.


lakritskolapaj


Lakritskolapaj! Som synes hade den till hälften förolyckats och det mesta av kolan hade runnit ut i asken men redan när jag skrapade ut det förrymda ur den tyckte jag att det var riktigt gott, med paj till blev det inte sämre. Det är ett litet vinbär där i överkant, tror jag.


lakrits- och citronmarängpaj

Sist men absolut inte minst(minst var cupcakesen; ~2 cm i diameter :P) citronmarängpajen med lakrits som tillsammans med choklad/viol/lakritscupcake:n blev min favorit. Citron och lakrits är en favoritkombination sedan barnsben, jag kan fortfarande få för mig att riva åt mig en näve Käck med citron nere på ICA ibland så full pott för den här lilla pajen. Urgott!

Damen Med Bakelsen är nytt som företag för mig, kika på deras hemsida här.



Till allt detta dracks ett ännu orecenserat svart Yunnante, 2011 års knoppar från Simao.

No comments: