2012-04-19

Kalabriska skorpor och kakor med lakrits från Ekologistik.

Kanske ska börja med att säga att jag inte är helt säker på om detta är kakor/skorpor från Kalabrien med lakrits i-eller dito med kalabrisk lakrits d v s om hela bakverken är därifrån, eller bara lakritsen.

Virrigt? Det bjuder vi på...

Spelar egentligen ingen roll för smaken, jag var sugen på att testa dem i vilket fall som helst(och tydligen katterna också, en av den fick handgripligen fösas bort från fatet flera gånger innan bilderna kunde tas).


Bilden blev...aningens mer suggestiv än jag kanske tänkt mig. Eh.



Det är en rostad och god doft med lätt lakritsanstrykning, helt utan de bi-dofter som skvallrar om konstiga ingredienser ex konstgjorda aromer eller dåligt fett. 

Biter en bit skorpa(biscotti? ser ju ut så), man får ta i ordentligt, det är inte som svenska veteskorpor. Det tar en liten stund men sedan framträder en mjuk men tydlig lakritssmak. Intressant!

De små kakorna-de runda på bilden-är som drömmar i konsistensen och mörare än skorpan. Samma balanserade lakritston. Jag gillar!







Företaget undrade om dessa skulle vara gångbara i Sverige, det tror jag absolut om man är lite noggrann i val av försäljningsställen. Tror de kan funka till både kaffe, te och varm choklad eller tillsammans med något som bryter av. Ostbricka? Kanske krossa kakorna och låta dem ersätta marängerna i marängsviss?

Själv skulle jag köpa dem av nyfikenhet om jag såg dem på en butikshylla, jag är alltid ute efter nya smaker att prova, och dessa kan jag mycket väl tänka mig att köpa flera gånger.

No comments: