2012-04-24

Flowery Earl Grey från Harrods.

Kukikodan:s Yuugure no densha ni tobinore ackompanjerar just nu-



Idag tänkte jag dricka ett te med en fläkt av den fina världen.  ;)

Helt igenom impulsköp detta, inhandlat på Heathrows lilla Harrods-filial i höstas efter mitt londonbesök i väntan på ett flyg som nästan aldrig kom. Ville ha lite souvenirer och stod och velade en lång stund. När jag äntligen masade mig bort till kassan med just denna teburk och några burkar julpyntad marmelad hade jag fått höra Julio Iglesias Begin the beguine(volver a empazar) säkert åtta gånger:






Tål att begrunda. Den sjuttiotals-Kanarie-discovibben är ingen lek.Vet fortfarande inte varför de inte bytte låt.... :D

Hursomhelst.



Teet kommer i en fin burk av rejäl storlek, i och för sig är jag rädd att den är fullständigt värdelös att förvara te i-har ingen aning om hurpass tät den kan tänkas vara. Inuti låg dock teet väl förseglat i foliepåse så jag satte helt enkelt ett påsclip om och la tillbaks påsen i burken. Problem solved.

Enligt innehållsförteckningen skall det vara 2% bergamottolja i detta-hade det varit artificiellt smaksatt hade jag inte brytt mig om att köpa det.





Bladen är rätt ospännande, små och tunna med en eller annan tipp. Det doftar dock rejält mycket om detta, även efter det var bryggt....aromen letade sig ända ut i hallen.


Det blev snabbt mörkt och en aning grumligt trots att jag höll tillbaka lite på mängden blad när jag bryggde.




Det var förvisso rätt dåliga ljusförhållanden idag med tjockt ogenomträngligt molntäcke ute men teet gav ändå ett lite blackt och trist intryck i koppen.

Doften var det som ovan nämnts inget fel på, det doftar mycket utan att vara påträngande, och smaken är trots att råvaran kändes rätt ordinär inte alls oäven. Första intrycket var att där fanns en lite oväntad sötma, men även att den som blandat teet varit ute efter just detta. Lite svårt att förklara kanske, men det var så jag upplevde det.
Utan mjölk balanserar det på gränsen mot strävhet-beska jag helst är utan, men det kan nog i viss mån justeras med bladmängd och/eller bryggtider. Det går att få ner rent, även för mig.







Jag kan väl inte säga att det är te i världsklass men det förväntade jag mig inte och på något vis känns summan större än delarna. För priset jag betalade är detta helt okej, i synnerhet som det är det billigaste EG med äkta olja jag köpt.



En burk med 125g kostar £6.95 och kan beskådas här.

No comments: