2012-04-01

Hallonvrål & Citronvrål från Ryfors Konfektyr.

lyssnar på Zutto issho ~ Hoshii Manamii från Tamayura OST~hitotose~


Först ut från första goodiebag:en från Lakritsfestivalen är två sorters salta, fyllda vrål från Ryfors.

Företaget var obekant för mig innan, etiketterna på påsen ger en liten retrovibb och det känns lite mysigt med små familjeföretag från mindre orter tycker jag. 

Redan doften annonserar tydligt att detta är saltlakrits, och bitarna är rejäla och inbjudande.





Bestämmer mig för att smaka på citronvarianten först. Lakritshöljet är lite segt och tuggigt, bra motstånd utan att man behöver gnaga sig igenom med våld. Den ljusgula fyllningen är lagom mjuk och saftig och kompletterar konsistensen bra tycker jag. Saltlakritssmaken är fyllig och rejäl utan att vara påträngande, däremot tycker jag nästan citronsmaken kom bort i sammanhanget och kunde behöva stärkas upp lite för att inte drunkna. Synd, lakritsxcitron är nog min favoritkombo.




Hallonbitarna gick det lite bättre för i det avseendet, man kan urskilja smaken som även dröjer sig kvar lite längre i munnen. Dessa bitar är även aningen sötare. trots det avgår de nog som vinnare för mig.

Det är stora bitar det här,  ögonmåttsuppskattning 2x3 centimeter så det räcker med några få för att känna att man fått sin dos. :) Jag är ändå mer för kvalitet än kvantitet när det gäller guldkanterna i livet!


Bitarna innehåller gelatin för den som behöver veta. :)


Ryfors ville även veta förslag på nya smaker, jag bidrar med cola, mint, rabarber och ingefära!

No comments: